Personeel van Fokker zwijgt over akkoord

AMSTERDAM, 29 OKT. Als het personeel van Fokker gaat eten, is het nauwelijks twaalf uur. Een stoet van gekleurde jurken tot over de knie en donkerblauwe pakken trekt richting kantine. Het Fokker-personeel op het hoofdkantoor is immers keurig personeel.

Over het akkoord tussen Dasa, Fokker en minister Andriessen (sociale zaken) dat op het punt staat te worden afgesloten, laat geen werknemer iets los. Het Fokker-personeel is geïnstrueerd niets naar buiten te brengen. En zoals het keurig pesoneel betaamt, houden de werknemers zich aan deze instructies.

Nieuwsgierigen worden geweerd uit de hal van het hoofdkantoor. Vier - alweer keurige - bewakers in donkerblauw uniform schermen Fokker hermetisch af. Fokker is zo gesloten als een oester en zal dat, tot de inkt van de handtekening onder het akkoord is opgedroogd, blijven.

Hetzelfde geldt voor het produktiebedrijf op Schiphol-Oost. Daar vangt een verregende bewaker met de pet diep over de oren de bezoekers op. Wie niet welkom is, komt niet voorbij het grote hek met vlak daarachter het eerste waarschuwingsbord: “Op dit terrein geldt een algeheel film- en fotoverbod.” Je kunt als vliegtuigbouwer immers niet voorzichtig genoeg zijn.

+Voorzitter B. Bernardus en secretaris G. Melchers van de centrale ondernemingsraad (COR) wagen zich in de hal van het hoofdkantoor. “De raad is opgelucht dat aan deze slepende affaire een eind is gekomen”, zegt Melchers. “Hetzelfde geldt voor de mensen in het bedrijf. Al is de commotie over de samenwerking met Dasa alweer verdrongen door het vorige week aangekondigde verlies van werkgelegenheid. Het feit dat Fokker 950 arbeidsplaatsen moet schrappen, boezemt de werknemer meer angst in dat de samenwerking met Dasa.”

Opmerkingen dat Fokker de schroevendraaierfabriek van het Duitse Dasa zou worden, wijzen Bernardus en Melchers ferm van de hand. “Bij beslissingen over belangrijke segmenten moet een gekwalificeerde meerderheid bestaan. Ook al krijgt Dasa 51 procent van de aandelen en worden we dus wel overgenomen, wij houden een eigen stem”, aldus Bernardus.

Melchers voegt toe: “Dat is het nadeel van een langslepende affaire. Op een gegeven moment gaat iedereen, van hoog tot laag, zich ermee bemoeien. En geeft iedere semi-deskundige ongevraagd verkeerd advies.”

In de gangen van Fokker is het personeel inmiddels weer op weg van de kantine naar de kamers. De werknemers zijn officieel nog niet ingelicht, maar zij zullen in de loop van de middag schriftelijk bericht krijgen. Tot die tijd werpen de personeelsleden alleen nieuwsgierige blikken richting cameraploegen en journalisten in de hal.

Grafiek:

Per 1 oktober van dit jaar is de Dasa-holding omgevormd tot Daimler-Benz Luft- und Raumfahrt-holding. Dasa bestaat nu uit het voormalige MBB, TST en Deutsche Airbus. Fokker wordt een bestanddeel van Luft- und Raumfahrtholding. De besturen van deze holding en van het huidige Dasa bestaan uit dezelfde personen.