Franse zakenman wil belang KLM in Air Littoral kopen

ROTTERDAM, 29 OKT. De Franse zakenman Francis Lagarde wil de Franse regionale luchtvaartmaatschappij Air Littoral, waarin de KLM een belang heeft van 35 procent, overnemen. Lagarde zou de KLM vorige week op de hoogte hebben gesteld van zijn belangstelling voor Air Littoral.

De belangstelling van Lagarde wordt gemeld in het Franse financiële dagblad l'Agefi. Franse luchvaartbronnen bevestigen de belangstelling van Lagarde. Een woordvoerster van de KLM wilde vanmorgen niet meer zeggen dan dat “KLM op dit moment geen mededelingen heeft te doen betreffende Air Littoral”.

Air Littoral past in de plannen van Francis Lagarde. Hij bouwt via deelnemingen in maatschappijen als Air Toulouse en Corse Air aan een netwerk van regionale luchtvaartmaatschappijen in Frankrijk. De KLM is al enige tijd bezig met de toekomst van haar Franse deelneming. KLM heeft een belang van 35 procent in de Franse luchtvaartmaatschappij. Maar indirect zou de KLM de Franse maatschappij voor 100 procent controleren. Zo zou de KLM alle rekeningen van de Franse luchtvaartmaatschappij betalen.

Volgens Franse luchtvaartbronnen zijn de overige twee aandeelhouders niet meer dan stromannen van de KLM. Naast de KLM bezitten Financière du Tourisme (Finantour) en Crédit Lyonais-dochter SDBO aandelen Air Littoral. Het belang van Finantour wordt vertegenwoordigd door de Fransman Jean Marc Vernes. Vernes heeft er volgens ingewijden nooit een geheim van gemaakt alleen voor de courtage die de KLM hem zou betalen voor zijn aandeelhouderschap in Air Littoral.

De verliezen bij Air Littoral houden langer aan dan de KLM had verwacht. Over het afgelopen jaar leed de maatschappij een verlies van 100 miljoen franc. Voor het lopende boekjaar is een verlies van 160 miljoen franc voorspeld. De miserabele financiële situatie bij Air Littoral drukt zwaar op de financiële toestand van de KLM die nu zo snel mogelijk van haar belang af wil.

Eerder dit jaar, bij de presentatie van de jaarcijfers, liet KLM-president P. Bouw al doorschemeren niet eindeloos geld te willen pompen in Air Littoral. “Ze moeten over twee jaar break-even draaien. Want we kunnen natuurlijk niet eindeloos met deze grappen doorgaan”, zei Bouw toen.

De KLM nam in juni 1991 een belang van 35 procent in de Franse luchtvaartmaatschappij. Daarmee was destijds een bedrag gemoeid van 150 miljoen franc (circa 50 miljoen gulden). De KLM trok eind vorig jaar nog eens 109 miljoen gulden uit voor een reorganisatie van Air Littoral.

    • Max Christern