PGEM wil met Vitesse opvallen bij verbruikers van stroom over grens

ARNHEM, 28 OKT. Dat voetbal oorlog is, wordt door sommigen nog wel eens betwijfeld. “Dat voetbal in ieder geval emotie is, is ons wel duidelijk geworden”, stelt drs. J.J. Hagenbeek, directie-secretaris van de PGEM. Sinds de Gelderse energiemaatschappij vorige week woensdag bekendmaakte dat ze hoofdsponsor wordt van de Arnhemse eredivisieclub Vitesse lijkt de hel losgebroken. De beide andere betaalde voetbalclubs in Gelderland spreken er schande van en voeren protest-acties uit, de plaatselijke kranten staan vol met epistels van niet-Arnhemse "kleingebruikers' die oproepen tot boycot-acties, gemeenteraden spreken in even boze brieven een "onaanvaardbaar' uit en de provinciale politiek roept haar vertegenwoordigers ter verantwoording. “Ja, het is een duidelijke verrassing dat een bedrijf als het onze hiermee aan de weg timmert”, moet Hagenbeek bekennen.

De PGEM is voor 99 procent eigendom van de provincie Gelderland. De provincie Flevoland en een paar kleine Gelderse gemeenten hebben de rest van de aandelen. Het energiebedrijf heeft een jaaromzet van 1,45 miljard gulden en behaalde vorig jaar een winst van 45 miljoen. Het sponsort Vitesse de komende drie jaar voor een door beide partijen niet nader genoemd bedrag, dat echter waarschijnlijk rond het miljoen per jaar ligt. Bij De Graafschap in Doetinchem en NEC in Nijmegen is men laaiend. “Een bedrijf met een monopoliepositie in Gelderland dat forse winsten maakt moet die de hele bevolking van de provincie ten goede laten komen”, stelt bestuurslid Jurriens van De Graafschap. “Als ze het in Arnhem laten regenen, kunnen ze het in ieder geval elders laten druppelen.” In Nijmegen is men niet minder verbolgen. Afgelopen zaterdagavond draaide het bestuur van NEC uit protest twee minuten het stadionlicht uit. Het zijn vooral de begeleidende uitlatingen van Gelders Commissaris van de Koningin Jan Terlouw die daar kwaad bloed hebben gezet, zegt manager Heino Jacobs. De provincie "lift mee' met de deal van de PGEM en zal haar naam binnenkort ook op de Vitesse-shirts laten prijken. “Terlouw heeft gezegd dat Vitesse Arnhem nationaal en internationaal moet promoten. Onze sponsors, bedrijven uit Nijmegen, zien dat als het zoveelste bewijs dat de provincie alleen om Arnhem geeft. Ik heb vroeger op school geleerd dat Gelderland de grootste provincie van Nederland was. Ik weet nu dat Gelderland niet groter dan Arnhem is.”

Volgens Hagenbeek snijden al die verwijten geen hout. De sponsoring van Vitesse gebeurt uit het bestaande PR-budget en de Gelderse stroomgebruikers maken er dus geen extra kosten door. De PGEM heeft nu 730.000 afnemers, na de aanstaande fusie met de Friese PEB worden dat er 950.000. Van de 45 miljoen winst uit 1991 is al 26,5 miljoen in verlaging van de tarieven gestopt. De PGEM heeft het tot dusver terughoudend PR-beleid met de deal met Vitesse bewust omver gegooid, stelt hij, om een aantal redenen. Er wordt allereerst grotere naamsbekendheid nagestreefd. De monopoliepositie van het energiebedrijf verdwijnt namelijk in het "nieuwe Europa'. Grootverbruikers kunnen dan ook van buiten Nederland hun stroom gaan betrekken. Dat via voetbal vooral de "kleinverbruikers' bereikt worden, erkent hij. Maar voor hun heeft men dan ook een boodschap. De PGEM zal via Vitesse namelijk ook "ideële reclame' gaan bedrijven. Dus binnenkort lopen de voetballers van Vitesse zich de longen uit het lijf met de slogan "wees zuinig met energie'? “Dat zou inderdaad kunnen”, stelt Hagenbeek. “We hebben een goed medium voor onze boodschap gezocht. Vitesse is dat.”