Kamer eist snel helderheid over Fokker

DEN HAAG/ROTTERDAM, 28 OKT. Als minister Andriessen (economische zaken) morgenmiddag de Tweede Kamer nog geen duidelijkheid heeft verschaft over de kans op een spoedig akkoord over de overneming van Fokker door Deutsche Aerospace (Dasa), zal hij de Kamer in een spoeddebat uitleg moeten verschaffen.

Gisteren liet Andriessen de Kamer in een kort briefje weten dat het bereiken van overeenstemming op de drie belangrijke onderhandelingspunten meer moeite kostte dan verwacht. De drie hete hangijzers zijn de positie van het propellervliegtuig Fokker 50, de prijs die Dasa voor de aandelen Fokker zal betalen en de contracten voor de levering van rompen voor de Fokker 100 en Fokker 70 door Dasa-dochter MBB. Afgelopen vrijdag had de minister nog gezegd dat hij hoopte maandag al het definitieve contract te kunnen ondertekenen. Een Kamermeerderheid zag er gisteren van af de minister al onmiddellijk te interpelleren. Groen Links en D66 hadden om een interpellatie gevraagd maar zowel CDA, PvdA als VVD vonden zo'n debat met het oog op de voortgaande onderhandelingen niet wenselijk.

Alles wijst erop dat de fiattering van de vorige week door de drie partijen bereikte overeenstemming door de top van Daimler-Benz, Dasa's moederconcern, in de loop van maandag onverwachts voor serieuze moeilijkheden heeft gezorgd. Fokkers bestuursvoorzitter E.J. Nederkoorn keerde naar verluidt eind vorige week “in licht euforische stemming” uit Duitsland terug. Hij heeft Economische Zaken daarop meegedeeld dat de onderhandelaars eruit waren. Dat heeft Andriessen vervolgens vrijdag in het kabinet verteld. Daarop stelde premier Lubbers de Tweede Kamer voor maandag een brief van Andriessen in het vooruitzicht. In het weekeinde is volop gesleuteld aan de laatste teksten die uiteindelijk in de loop van maandagmiddag in Duitsland voor moeilijkheden hebben gezorgd. Toen zijn de onderhandelingen in wezen heropend. Minister Andriessen moest maandag een tot twee keer toe aangekondigde persconferentie afgelasten.

Dasa in München ontkent de lezing dat er door toedoen van wie dan ook nieuwe problemen zijn gerezen. “Wij hebben nooit een deadline voor het bereiken van een definitief akkoord genoemd. We zijn gewoon nog in onderhandeling. Die onderhandelingen verlopen goed, maar zolang ze niet definitief zijn afgesloten,is er geen sprake van een akkoord.” Het is volgens de Dasa-woordvoerder “heel belangrijk om alle details in het eindcontract zo duidelijk mogelijk te formuleren, opdat er, nadat de handtekeningen zijn gezet, geen problemen kunnen rijzen over wat er precies is bedoeld. Na het principe-akkoord van deze zomer verschenen ook allerlei interpretaties over de gemaakte afspraken.”

Nederlandse parlementariërs en ook de vakbonden zijn verrast en geschrokken door het briefje van Andriessen, waaruit blijkt dat er over de drie “zwaarwegende onderwerpen” nog serieus wordt onderhandeld. Bestuurder G. van de Heuvel van de Industrie- en Voedingsbond CNV betreurt het dat de zaak blijft voortslepen, “maar de kans dat het nog stukloopt acht ik minimaal”. Secretaris G. Melchers van Fokkers centrale ondernemingsraad kan “er niet van wakker liggen dat het nog een paar dagen duurt. We zijn al zoveel gewend. We wachten nu maar op de witte rook”. Hij heeft net als veel andere waarnemers de indruk dat het probleem vooral zit in de verwoording van door minister Andriessen geëiste garanties voor de Fokker 50.