De tijd dringt voor KLM en Air Littoral

De boodschap die KLM-president P. Bouw dit voorjaar aan KLM's Franse dochter Air Littoral overbracht, was duidelijk: de kwakkelende luchtvaartmaatschappij uit Montpellier moest vaart maken. “We kunnen immers niet eindeloos doorgaan met deze grappen”, zei Bouw, doelend op de vele miljoenen guldens die de KLM inmiddels in de regionale luchtvaartmaatschappij had gestopt.

Ruim een half jaar later begint de tijd te dringen en steken hardnekkige geruchten de kop op. Omdat de situatie bij Air Littoral nog verre van rooskleurig is, zou de KLM de Franse maatschappij definitief willen verkopen.

De KLM zelf heeft “niets aan te kondigen”. De opmerkelijke suggestie in de Franse krant La Tribune dat British Airways belangstelling voor Air Littoral zou hebben, is van Britse zijde ontkend. Het zou voor de Britten ook weinig logisch zijn: BA heeft net de acquisitie van het Franse TAT achter de rug.

De geruchten rondom Air Littoral en de KLM passen in de sfeer kort voor de presentatie van de halfjaarcijfers op 5 november. Analisten en beleggers kijken met angst en beven de cijfers tegemoet. Het resultaat van het traditioneel beste kwartaal van de KLM (de zomermaanden) zal naar alle waarschijnlijkheid slecht zijn. Naast de prijzenslag op de transatlantische routes speelde de lage dollar de KLM deze zomer parten. “Het is voor de KLM minder erg als de dollar in de rustige wintermaanden laag is”, zegt Okko de Jager, analist van commissionair Suez Kooijman. Volgens de Jager zal het resultaat over het eerste halfjaar nog wel positief uitvallen, maar “huivert” de markt nu al voor de naderende wintermaanden.

Intussen moet de KLM vasthouden aan haar strategie. Voornaamste onderdeel daarin is op dit moment vergroting van het Europese marktaandeel naar tien procent. Via deelnemingen in maatschappijen als Air Littoral is de afgelopen jaren een marktaandeel van bijna drie procent opgebouwd. Afstoten van het belang van 35 procent in Air Littoral is dus tegengesteld aan de doelstellingen. Intussen heeft het gerucht over de toestand bij de Fransen en de zorgen over de naderende cijfers de koers van de KLM de afgelopen dagen flink onder druk gezet. Het aandeel was aan het begin van de middag 23,80 gulden waard, nog maar twee dubbeltjes meer dan de laagste koers van dit jaar.