Vliegtuigen maken tussenlanding op Aruba voor catering; Staking Curaçao treft KLM

WILLEMSTAD, 27 OKT. Een meningsverschil over het nieuwe winterschema van de KLM heeft gisteren geleid tot een staking bij de Antilliaanse Luchtvaart Maatschappij ALM. Bij die onderneming legden ruim 200 werknemers het werk neer, de meesten van de catering-afdeling.

Diverse vluchten van de ALM vertrokken met vertraging naar bestemmingen in de regio. De passagiers kregen geen maaltijden opgediend. De KLM-vlucht van gisteravond naar Nederland had een vertraging van een uur, zei een woordvoerder van de KLM in Willemstad. “De catering is het grootste probleem, niet de vrachtafhandeling,” aldus Frans Gruber, de directeur van de KLM voor het Caribische gebied.

Intussen worden volgens een woordvoerder van de KLM op Schiphol alle vluchten op Curaçao via Aruba geleid voor de catering-service. “Dat zal zo lang als de staking voortduurt, gebeuren, tenzij we een andere oplossing vinden”, aldus de woordvoerder. De extra tussenlanding op Aruba leidt in een aantal gevallen tot vertraging. Om dit te voorkomen kan de KLM ook op Zuidamerikaanse eindbestemmingen van deze vluchten de catering laten verzorgen.

Met de staking wil de vakbond van ALM-personeel een wijziging afdwingen van de aankomsttijden van de KLM. Personeel van de ALM zorgt voor ondermeer de afhandeling en catering van de KLM-toestellen.

Elke week zullen voortaan zes vluchten van de KLM volgens het nieuwe winterschema 's nachts aankomen of vertrekken. “Een tegemoetkoming aan de wensen van de bond zit er niet in, de KLM zal haar winterschema beslist niet wijzigen. Het gaat om een wereldwijd netwerk, waarbij vluchten op elkaar aansluiten,” zegt Gruber.

De ALM-vakbond is van oordeel, dat gezinnen van werknemers zullen worden ontwricht vanwege het grote aantal nachtvluchten.

Ook de Antilliaanse parlementsvoorzitter Rufus McWilliam is van mening dat de nachtvluchten van de KLM problemen opleveren. “Ze jagen ons op kosten. Naast ALM-personeel, dat de afhandeling doet, moeten ook immigratie- en veiligheidsbeambten en de brandweer opdraven. Juist nu wij in grote financiële problemen zitten, komt dit er nog bij,” zegt McWilliam.

De KLM is al bijna twee jaar partner van de ALM. Sedert april verleden jaar bezit de Nederlandse maatschappij een belang van bijna 40 procent in de ALM. Cabinepersoneel van de ALM vliegt ook op KLM-toestellen.