Luchtruim dicht voor Iraanse vracht-Boeings

DEN HAAG, 24 OKT. De Rijksluchtvaartdienst (RLD) heeft met ingang van vandaag het luchtruim gesloten voor Boeing 747-vrachtvliegtuigen van de Iraanse chartermaatschappij Saha, die driemaal per week op Schiphol met Boeings van het soort dat drie weken geleden op de Bijlmer neerstortte.

Minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) is tot deze maatregel overgegaan omdat Saha niet heeft gereageerd op het verzoek van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (Federal Aviation Agency, FAA) om een extra inspectie uit te voeren op haar Boeings. Saha had tot en met gisteren gelegenheid te rapporteren over deze inspectie. Nu dit niet is gebeurd, heeft Maij-Weggen besloten het luchtruim voor de Iraanse maatschappij te sluiten. Daarin komt pas verandering als Saha alsnog kan aantonen dat het de inspectie heeft uitgevoerd, aldus de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

De maatregel komt voort uit het onderzoek dat de RLD momenteel uitvoert naar de oorzaak van de ramp in de Bijlmer. Vorige week uitte de RLD op grond van eerste onderzoeksresultaten twijfel over de luchtwaardigheid van Boeings van het soort dat het ongeluk in de Bijlmer veroorzaakte. Het gaat daarbij om 747-vrachttoestellen met Pratt & Whitney-motoren, die meer dan 6000 vluchten hebben gemaakt. Zowel Saha als Singapore Airlines vliegen driemaal per week op Schiphol met dergelijke Boeings.

Al op 8 oktober had de FAA naar aanleiding van de Bijlmerramp wereldwijd een extra inspectie gevorderd van het aanhechtingsmateriaal van de motoren van Boeing 747-toestellen. Singapore Airlines heeft deze inspectie verricht en wordt daarom wel tot het Nederlands luchtruim toegelaten.

Uit een gisteren openbaar gemaakte briefwisseling tussen de RLD en de FAA blijkt dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten niet uitsluiten dat ook Boeing 747-passagiertoestellen tekortkomingen vertonen. Tot nu toe was deze twijfel alleen geuit met betrekking tot vracht-Boeing 747's. In een nader uit te voeren testprogramma zal met name de kwaliteit van het aanhechtingsmateriaal van motoren van alle Boeing 747's tegen het licht worden gehouden.

De leider van het onderzoek naar de ramp in de Bijlmer, RLD-topman ir. H.N. Wolleswinkel, wees er vorige week op dat in zijn ogen de problemen alleen met vracht-Boeings ontstaan, omdat deze doorgaans zwaarder worden geladen. De FAA verwerpt deze veronderstelling. In de briefwisseling onderstreept de FAA overigens dat vliegen met Boeing 747's nog altijd veilig is.