Amerikaanse verkiezingen van belang voor KLM

ROTTERDAM, 24 OKT. Het Amerikaanse ministerie van transport zal niet meer vóór de presidentsverkiezingen op 3 november een beslissing nemen over de plannen van de KLM en haar partner Northwest voor vergaande samenwerking. Staatssecretaris Jeffrey Shane heeft dit gisteravond desgevraagd bevestigd.

Deze ontwikkeling kan voor de KLM nadelige gevolgen hebben indien president Bush niet herkozen wordt. Bush wil zijn beleid ten aanzien van de deelneming van buitenlandse bedrijven in Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verder versoepelen. De twee overige presidentskandidaten Bill Clinton en Ross Perot staan juist veel conservatiever tegenover dit standpunt en zouden plannen voor vergaande samenwerking strenger beoordelen.

KLM en Northwest wachten al enige tijd op goedkeuring van plannen voor intensivering van hun coöperatie. Beide maatschappijen dienden hun "raamwerk voor samenwerking' deze zomer in bij Andrew Card, de Amerikaanse minister van transport. Daar worden de plannen gemeten aan anti-trust bepalingen van de Amerikaanse wetgeving.

De definitieve beoordeling van de plannen hangt na 3 november af van de nieuwe president van de VS. Als dat Clinton is, zal hij een nieuwe ploeg ministers en staatssecretarissen aanstellen. Card, een republikeinse minister, zal in dat geval zeker vervangen worden door een democraat. Clinton heeft tijdens zijn campagne overduidelijk laten weten in geen enkel opzicht te willen tornen aan de huidige wetgeving.

In de politiek van Bush krijgen buitenlandse maatschappijen juist meer ruimte voor deelneming in Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. De huidige wetgeving veroorlooft een niet-Amerikaanse onderneming een maximum van 25 procent stemrecht en 49 procent aandelenbelang, maar Bush heeft al kenbaar gemaakt deze regels verder te willen versoepelen.

Ook in het geval dat Perot de verkiezingen zou winnen, is er voor de KLM reden tot ongerustheid. Perot noemde eerder deze week de overeenkomst tussen KLM en Northwest een bijdrage tot de “vernietiging van het Amerikaanse luchtvaartbedrijf”.

KLM wil zich vooralsnog niet druk maken over een verandering van het Amerikaanse beleid. “We volgen de ontwikkelingen in de VS nauwgezet”, zei een woordvoerster gisteren. De KLM koestert de zekerheid van de "open skies agreement' waardoor luchtvaartmaatschappijen uit Nederland en de VS vrijelijk mogen vliegen op elkaars luchthavens. Aan die overeenkomst zal Clinton noch Perot iets kunnen veranderen.

    • Max Christern