Kustwacht meldde Schiphol verlies motor Boeing El Al

ROTTERDAM, 21 OKT. De luchtverkeersbegeleiding van Schiphol heeft nog gedurende de rampvlucht van de El Al-Boeing op 4 oktober melding gekregen van het feit dat één en waarschijnlijk twee motoren van het vrachttoestel waren gevallen. Dat was volgens de kustwacht van IJmuiden nog voordat het toestel een "extra ronde' boven Amsterdam maakte.

Niet bekend

Naar nu blijkt heeft de centrale meldkamer van de kustwacht in IJmuiden op 4 oktober echter wel melding gemaakt van het feit dat het El Al-toestel motoren verloor. Dit zegt W. Wouters van het bureau Operatiën van het "reddingscoördinatiecentrum' aldaar. Hij bevestigt een bericht in Trouw dat de meldkamer “omstreeks” 18:29 uur - ruim zes minuten voor de crash - meldingen van vier ooggetuigen aan de verkeersleiding heeft doorgegeven dat het toestel “minstens één” motor had verloren. Op het moment van die melding moest nog worden besloten of het ramptoestel een "extra ronde' boven Amsterdam zou maken, de extra ronde met het fatale gevolg.

De woordvoerder van de luchtverkeersbegeleiding zegt dat er een dergelijke melding van de kustwacht is ontvangen, maar pas omstreeks 18:31:30 uur. Toen was de "extra ronde' al ingezet.

Pag 3: Vragen over extra ronde van vliegtuig

Inmiddels groeit het aantal vragen over de noodzaak van de "extra ronde'. Volgens verscheidene deskundigen, onder wie voorzitter B. Baksteen van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), heeft het er alle schijn van dat de El Al-piloot aanstuurde op een zo snel mogelijke terugkeer naar Schiphol. In de korte tijd voorafgaande aan de "extra ronde' - tussen 18:28 en 18:29 uur - liet hij het toestel zo'n duizend voet dalen; volgens Baksteen duidt dit erop dat hij alles op alles zette “zo snel mogelijk terug te keren”. Het is onduidelijk waarom de piloot de daling op dat moment niet heeft doorgezet.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben de RLD inmiddels laten weten dat er geen redenen zijn om de vracht-Boeing 747's van het soort dat op de Bijlmer neerstortte aan de grond te houden. Vorige week waarschuwde de leider van het onderzoek, RLD-topman ir H. Wolleswinkel, voor de luchtwaardigheid van deze Boeing 747-toestellen. De directeur-generaal van de RLD, mr J. Weck, hield zelfs de mogelijkheid open dat Nederland het luchtruim voor deze Boeings zou sluiten indien de Amerikanen geen adequate maatregelen zouden nemen. De Amerikanen gaan nu de kwaliteit van het aanhechtingsmateriaal van de motoren extra testen. Volgens de RLD is dit “voldoende om verder inzicht te krijgen in de luchtwaardigheid van dit type toestel”.