Scherpe beursreactie overdondert Ahold

Het aandeel Ahold had het gisteren zwaar te verduren. Een uitspraak van de economisch directeur van Albert Heijn in het personeelsblad dat de supermarktketen een “minder zonnige periode” te wachten staat en dat de kosten verder verlaagd moeten worden, leidde tot een felle reactie op de beurs. De aandelenkoers van het moederbedrijf Ahold daalde met bijna 4 procent en sloot gisteren op 73,10 gulden. Vandaag herstelde de koers zich enigszins tot 74,20 gulden.

“Iedereen schrikt op dit moment van negatief nieuws”, zegt een analist van Theodoor Gillissen Bankiers. “Men is bang dat veel bedrijven hun winstprognoses voor dit jaar niet halen, vooral omdat het derde kwartaal zo slecht is verlopen.” Ahold houdt vast aan de eerder uitgesproken verwachting dat de winst voor het lopende jaar hoger uitkomt dan in 1991, zo maakte het concern gistermiddag bekend in een allerhaast uitgegeven persbericht. Vorig jaar bedroeg de winst 276 miljoen gulden.

Om de winst vast te houden in een vrijwel stagnerende markt, moet de supermarktketen Albert Heijn extra op de kosten gaan letten. Omdat consumenten weer prijsbewuster zijn, kunnen kostenstijgingen niet meer volledig worden doorberekend. Daardoor komen de winstmarges onder druk te staan. “Na jaren van mooi weer komen we met de detailhandel in voedings- en genotsmiddelen in een minder zonnige periode. Sterker nog: het gaat regenen en in die regen zullen we ook de wind nog tegen hebben”, zei economisch directeur Bosma vorige maand op een bijeenkomst voor winkelmanagers.

Bij Ahold werd men gisteren overdonderd door de negatieve reactie van de beurs op de aangekondigde kostenmaatregelen. “Het is een heel normale zaak waar we mee bezig zijn”, zegt een woordvoerder van het concern. Door efficiënter te werken, wil Albert Heijn onder andere de personeelskosten drukken, maar zonder gedwongen ontslagen. Deze maatregelen waren volgens de woordvoerder bij de analisten echter allang bekend.

“Ik had het signaal al eerder opgepikt”, bevestigt analist Arjen Dibbets, verbonden aan het beleggingskantoor Bangert, Pontier & Partners. Dibbets vindt de verkoopreactie wat overtrokken, maar wel begrijpelijk, “omdat Albert Heijn zo dichtbij de mensen staat, schrikt men veel meer van slechte berichten”.