Lienden; Lienden verliest luxueus woonoord door Betuwelijn

In het Betuwse plaatsje Lienden was een luxe woonoord gepland. Het voornemen is echter doorkruist door de plannen voor de Betuwelijn, de goederenspoorlijn die de Rotterdamse haven met het Duitse achterland moet verbinden.

LIENDEN, 19 OKT. Dertien holes van de geplande achttien-holes golfbaan zijn al aangelegd. Maar vooralsnog maakt slechts een kudde grazende koeien gebruik van het heuvelachtige territorium, begroeid met egaal groen gras. Alleen het bordje "Parklaan', aan het begin van een speciaal door de gemeente aangelegde ontsluitingsweg, verraadt iets van de plannen voor een woonoord aan de Linge.

De weg loopt langs de golfholes naar een voormalig campingterrein. Daar staan, overwoekerd door struikgewas, verweerde douchehokken en een kantine. De ex-campingbewaker houdt vanuit zijn huisje naast de slagboom de bouwplaats in de gaten. De grenzen van het terrein worden aangegeven door slootjes, gegraven voor de afwatering van een toekomstig meer.

De aanleg van het woonoord, dat zo'n zeshonderd bungalows moet gaan tellen, is verstoord door de plannen voor de Betuwelijn. Over deze goederenspoorlijn moeten per etmaal zo'n zeshonderd treinen precies door of, in het gunstigste geval, rakelings langs het terrein razen.

De stagnatie van de bouw betekent voor de Utrechtse investeringsmaatschappij West Invest Fortress, eigenaar van de 110 hectare grond, een flinke strop. Aan renteverliezen alleen al kost de stagnatie het bedrijf volgens H. Duiverman, commercieel manager, “een paar miljoen per jaar”. Om kapitaalvernietiging te voorkomen en omdat de Betuwelijn er volgens Duiverman gewoon komt - alle protesten en het feit dat de definitieve beslissing nog niet genomen is ten spijt - is besloten de bouw te stoppen.

Twee jaar geleden verkocht Liendenaar J. de Gans het terrein, waar hij een camping had gedreven met ruim zevenhonderd stacaravans, voor enkele tientallen miljoenen guldens aan de Rotterdamse maatschappij Fortress Holding. Fortress fuseerde vervolgens met West Invest, dat begon met de uitvoering van het bouwplan nadat de gemeente Lienden het sein op groen had gezet.

Centraal in de strategie van West Invest Fortress staat, zo valt in het jaarverslag 1991 te lezen, "aankoop, upgrading en verkoop van objecten met potentiële toegevoegde waarde, die zo worden aangepast dat aan de modernste eisen wordt voldaan'. In dit geval echter heeft West Invest het "object' niet zelf aangekocht en hoe de "upgrading' en de verkoop zullen verlopen, is de vraag.

Op de maquette in een kantoortje van West Invest ziet het er prachtig uit: honderden bungalows, een aantal tennisbanen en een overdekt zwembad, omgeven door veel groen. Aan de rand van het complex is een meertje ingetekend, waar zeilbootjes en surfers op zijn geplakt. Aan de oever van de plas staat een multifunctioneel centrum. Daar moeten volgens de plannen winkels, sauna's en een restaurant worden gehuisvest.

De bouwtekeningen voor de bungalows hangen aan de muur. Duiverman wijst op een tiental foto's van graafwerktuigen, bezig het proces van "upgrading' op gang te brengen. “Die foto's zijn een jaar geleden gemaakt, toen we het terrein bouwklaar maakten”, zegt hij. “Veel verder is het nooit gekomen.”

West Invest Fortress bezint zich nu op alternatief gebruik van het terrein. Het is jammer van de mooie plannen, geeft Duiverman toe, maar “we zijn een handelsmaatschappij, dus het is ons uiteindelijk om het even waar de profit vandaan komt.” Zo kan West Invest volgens de commercieel manager van de nood een deugd maken en de 110 hectare gebruiken voor zand-, grind- en kleiwinning. De gewonnen grond zou aan de spoorwegen verkocht kunnen worden, die daar bij eventuele aanleg van de spoorlijn volgens Duiverman “ongetwijfeld behoefte aan zullen hebben”.

Het gat dat in het terrein zal ontstaan, kan voor “andersoortige recreatie gebruikt worden”, zegt de manager. Zo is West Invest al benaderd door Sporthuis Centrum, dat wel iets ziet in de aanleg van een groot meer op de plaats van het gat, waar liefhebbers van waterscooters hun sport zouden kunnen beoefenen. Duiverman is daar sceptisch over. “Dan zit je straks met de herrie van de Betuwelijn én met het lawaai van waterscooters. Op die manier ondergraaf je echt je eigen project.”

De gemeente Lienden vindt het jammer dat het woonoord er waarschijnlijk niet komt. Het zou aardig wat werkgelegenheid opleveren. S. van Elk, voorlichter van de gemeente: “Het park zou bijgehouden moeten worden, mensen zouden in de winkels en het restaurant kunnen werken. En het zou behoorlijk wat onroerend goed- en toeristenbelasting binnen brengen.”

Toch heeft Lienden, in tegenstelling tot West Invest, geen schadeclaim bij de NS ingediend. “Het is toch meer een bedrijfs- dan een gemeentebelang”, zegt de voorlichter van de gemeente, waar behoorlijk wat huizen te koop staan. Huizen van mensen die een definitieve beslissing over aanleg van de Betuwelijn niet willen afwachten.