Allemaal naar het stadion

Het kost de voetbalwereld veel moeite in te spelen op het feit dat de Nederlandse voetballiefhebber een kritische consument is, die geen vijftig gulden meer betaalt voor een uitvoering die voor hetzelfde geld oervervelend kan zijn. Maar de KNVB lijkt terug te komen van die dwaling. Bij een volgende voetbalinterland in het Feyenoord-stadion zijn er hoogstwaarschijnlijk ook goedkopere zitplaatsen in de aanbieding.

“Niet omdat onze prijzen te hoog zijn, want in vergelijking met andere Europese landen zitten wij nog laag”, probeerde secretaris Jan Huijbregts de prijzenpolitiek van zijn bond te verdedigen, “maar om de mensen die normaal een staanplaats van 25 gulden kochten in de gelegenheid te stellen voor een vergelijkbaar bedrag naar de wedstrijd te gaan kijken.” Staanplaatsen zijn niet toegestaan bij interlands.

In 1984 publiceerde het weekblad Voetbal International een kleine, maar venijnige bijlage over het thema "Haalt het betaalde voetbal het jaar 2000?'. Het antwoord was natuurlijk "ja', maar het zou er met name om het veld wel anders kunnen uitzien. Een steekproef leerde dat voor vijftig procent de agressie op en rond het veld de belangrijkste reden was om niet of minder naar het stadion te gaan. Na het argument "geen tijd' werden ex-aequo "te duur' en "gebrek aan kwaliteit en spanning in de competitie' aangevoerd.

De gang naar het stadion is eruit. Al jaren. Een recent slecht resultaat en het slechte weer de schuld geven van een nog niet halfvolle Kuip bij de ontmoeting van Nederland tegen Polen getuigt niet van realiteitszin. Evenmin als wijzen op de rechtstreekse televisie-uitzending, want dat argument kwam in de VI-enquête op de twee na laatste plaats.

Juist een interland - met een geringe kans op vandalisme - is een mogelijkheid om de kopschuwen weer eens kennis te laten maken met die bijzondere sfeer in een stadion. Dat het geld via andere kanalen toch wel binnenkomt heeft tot de dwaalweg geleid dat de sport zichzelf verkoopt. Halfvolle tribunes zijn een eerste zichtbare bewijs van het omgekeerde. Pas als de bezoeker een gevoel van veiligheid kan worden gegeven en een altijd positieve spelopvatting bij trainers, coaches en spelers kan worden gegarandeerd is het zinvol voor lage prijzen tribuneplaatsen te verkopen. Want wie eerst is weggejaagd naar de televisie in de huiskamer, laat zijn argwaan niet voor één stuntaanbieding met kaartjes varen.