Strengere eisen aan beloodsing in haven Antwerpen

ROTTERDAM, 17 OKT. De Vlaamse minister van verkeer, J. Sauwens, heeft gisteren strengere instructies uitgevaardigd voor de beloodsing van schepen naar de haven van Antwerpen. Aanleiding hiertoe was het binnenlaten van vrachtschepen van een voormalige Joegoslavische rederij. In Nederlandse havens mochten deze schepen niet binnenlopen in verband met de boycot van Joegoslavië. De Belgen zullen nu voortaan ook uitgaan van de Nederlandse lijst van "besmette' schepen.

Enkele schepen van de firma Milena Ship Management mochten deze week hun lading in de haven van Antwerpen lossen. Het schip de Orjen werd aanvankelijk aan de ketting gelegd, maar de rechter oordeelde dat het schip geen aantoonbare banden met de Federale Republiek Joegoslavië had. Vorige week vrijdag won de eigenaar een proces dat was aangespannen om het schip de Radnik in de haven van Antwerpen toe te laten. Ook de Pomorac week deze week uit naar Antwerpen toen het geweigerd werd bij IJmuiden.

Het Vlaamse Gewest staat onder kritiek omdat vorige week vrijdag bij een kort geding tegen de eigenaar van de Radnik geen advocaat van staat verscheen. Een woordvoerder van het Vlaamse ministerie van verkeer zei gisteren dat “de dagvaarding te laat was binnengekomen”. Het minsterie ontkent overigens dat er druk is uitgeoefend door de federale regering om de sancties strakker te handhaven. Het Nederlands ministerie van buitenlandse zaken is donderdag al in contact getreden met de Belgische regering over gezamelijk lijn in het sanctiebeleid. De Belgische minister van buitenlandse zaken Claes zei gisteren zijn collega's te zullen aanspreken over betere coördinatie in geval van embargo.

Het vrachtschip Crna Gora is gisteren om humanitaire redenen toegelaten tot de haven van Rotterdam, nadat aan boord een muiterij dreigde. De bemanning van de Crna Gora kan nu naar huis, maar het schip mag haar vracht - 65.000 ton Colombiaanse steenkool - niet lossen, zegt een woordvoerder van de Economische Controledienst (ECD), die toeziet op naleving van de sancties tegen de Federale Republiek Joegoslavië. Het schip kan de haven ook niet uit, omdat daarvoor een loods nodig is en de ECD dat als een ongeoorloofde vorm van dienstverlening beschouwt. De documenten die de eigenaren van het schip deze week hebben overlegd, hebben de ECD er nog niet van kunnen overtuigen dat de economische banden met Servië-Montenegro zijn doorgesneden.

De ECD laat er geen twijfel over bestaan dat de Crna Gora het enige schip van Milena Ship Management is dat de haven van Rotterdam in mag. De Nederlandse autoriteiten gaan er vanuit dat de voormalige staatsrederij Jugoslavenska Oceanska Plovidba nog steeds de eigenaar van de Crna Gora is. Dit ondanks de bezwering van directeur N. Samardzic, een gewezen honorair minister van buitenlandse zaken van Montenegro, dat het hele bedrijf, inclusief hijzelf, al in maart naar Malta is verhuisd. Van de 500 aandelen van Milena Ship Management zijn 499 in handen van Boca Ocean Shipping, een Liberiaans vennootschap. Het andere aandeel staat op naam van Samardzic, die echter achter zijn naam JOP (Jugoslavenska Oceanska Plovdiva) had geschreven.