RLD kritisch over toestand Boeings

HOOFDDORP, 17 OKT. De Rijksluchtvaartdienst heeft twijfels over de luchtwaardigheid van 65 à 70 Boeing 747-vrachttoestellen van het soort dat vorige week neerstortte in de Bijlmermeer.

De leider van het team dat de ramp in de Bijlmer onderzoekt, ir. H.N. Wolleswinkel van de Rijksluchtvaartdienst, heeft in een brief aan de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten aangedrongen op een extra inspectie van dit soort Boeings.

Wolleswinkel is bij zijn onderzoek naar de Bijlmerramp op een frappante parallel gestuit met een ongeval met een Boeing 747 van China Airlines, eind vorig jaar in Taiwan. Zowel bij het Amsterdamse als het Taiwanese ongeval ging het om een Boeing 747-vrachtvliegtuig van het type 200F, dat is uitgerust met Pratt & Whitney-motoren, dat ongeveer twaalf jaar oud is en dat circa tienduizend vluchten heeft gemaakt.

In beide gevallen lijkt zich metaalmoeheid in een trekstang van de motorophanging te hebben voorgedaan, aldus Wolleswinkel. De trekstang van de in de Bijlmer neergestorte Boeing is op anderhalve kilometer gevonden van motor drie. Daaruit zou zijn af te leiden dat de trekstang eerder is afgebroken dan de motor.

Wolleswinkel onderstreept dat de analyse van metaalmoeheid nog altijd “hypothetisch” is. Maar de “beangstigende” parallel met het ongeval in Taiwan achtte hij voldoende reden om de luchtwaardigheid van alle met Pratt & Whitney-motoren uitgevoerde Boeing 747-vrachttoestellen die meer dan zesduizend vluchten hebben gemaakt in twijfel te trekken.

De directeur-generaal van de Rijksluchtvaartdienst, mr. J.W. Weck, hield gisteren de mogelijkheid open dat Nederland dergelijke Boeing 747's niet langer boven zijn grondgebied zal laten vliegen indien de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten geen “adequate” maatregelen nemen.

Volgens de woordvoerder van Boeing in Seattle, Christopher Villiers, zijn op dit moment over de hele wereld tussen de 65 en 70 Boeing 747's van de door Wolleswinkel gewraakte soort in gebruik. Hij kon niet zeggen welke luchtvaartmaatschappijen met deze Boeings werken.

Het onderzoek naar de ramp zal volgens Wolleswinkel nog maanden vergen. Hij wees er gisteren op dat de voortgang ernstig wordt bemoeilijkt omdat de "cockpit voice recorder' - waarop de gesprekken in de cockpit staan geregisteerd - nog altijd niet is gevonden.