Khaled betoont zich de koning van Raï-muziek

Concert: Khaled. Gehoord: 15/10 Paradiso, Amsterdam. Herhaling: 17 en 18/10 Tivoli, Utrecht; 19/10 Paradiso, Amsterdam; 9/11 Nighttown, Rotterdam.

Bij het concert van de Algerijnse Raï-zanger Khaled werd de ijzeren wet van de dansvloer doorbroken: het was het mannelijk deel van Khaleds aanhang dat alvóór aanvang van het optreden als eerste stond te dansen. Daarna begon het optreden mat, met een slechte geluidsweergave en een aan het been geblesseerde Khaled, maar halverwege werd het geluid verbeterd en bleek Khaled ook zittend op een krukje te overtuigen. De avond eindigde in de sfeer van een boerenbruiloft, compleet met polonaise.

De Noordafrikaanse Raï-muziek is onstaan in de jaren zeventig en halverwege de jaren tachtig doorgedrongen in het Westen. Raï werd omschreven als "Noordafrikaanse Punk', want het is de muziek van jongeren die met teksten over bandeloos gedrag hun verzet tegen de oudere generatie uitdrukken. Aan de manier van zingen is de rebellie niet echt af te horen, die is eerder klagelijk en melodieus.

Khaled, die tot voor kort het voorvoegsel "Cheb' droeg, dat "de jonge' betekent, is uitgegroeid tot de "Koning van de Raï', zoals Cheb Mami de "prins' is en Chaba Fadela de "Koningin van de Ra'. De meeste bekende Raï-artiesten zijn inmiddels verhuisd naar Parijs en nemen hun platen op in Los Angeles. Khaleds laatste cd, Khaled, werd geproduceerd door Don Was, bekend van zijn produkties van Bob Dylan, Paula Abdul en The B-52's. Het authentieke instrumentarium is vervangen door synthesizers en drumcomputers, en de stijlen op Khaled lopen uiteen van reggae en salsa tot Spaanse flamenco-invloeden.

Bij het concert werd deze variatie ook ten gehore gebracht, met een bezetting van drie synthesizers, twee blazers, twee gitaristen, een drummer en een percussionist. Het was jammer dat de hoofdrol in het slagwerk was weggelegd voor een drummer, die eigentijdse dansritmes speelde, en dat de hoog zoemende klanken en het panfluitgeluid nu door synthesizers werden nagebootst. Net als bij soulmuziek waren de blazers goed voor voor schetterende intermezzo's, maar de trompet en de saxofoon overvleugelden niet Khaled zelf, wiens ongelooflijke stembuigingen en keelklanken zowel opzwepend als betoverend waren. Vanaf zijn krukje keek Khaled minzaam naar de woest dansende menigte. En zoals het een koning betaamde, beperkte hij zijn lichaamsbewegingen tot een knikkend hoofd en een wuivende hand.

    • Hester Carvalho