Fokker en Dasa praten volgende week verder

ROTTERDAM, 17 OKT. De onderhandelingen over de verkoop van Fokker aan het Duitse Dasa, dochter van Daimler-Benz, worden volgende week voortgezet. Dit heeft een woordvoerder van Fokker bevestigd.

Aanvankelijk lag het in de bedoeling deze week al een doorbraak te forceren in de tussen minister Andriessen (economische zaken) en Dasa ontstane impasse. De uitgestelde algemene beschouwingen lieten de bewindsman evenwel te weinig tijd.

De overheid is partij in de overname omdat Dasa een meerderheidsdeelneming in Fokker deels moet realiseren door het kopen van het overheidsbelang van 32 procent in de Nederlandse vliegtuigbouwer.

Minister Andriessen heeft onder druk van politiek Den Haag van Dasa harde garanties gevraagd voor het voortbestaan van het Fokker 50-programma. Dat project valt buiten de overeenkomst waarover Fokker en Dasa het al in maart van dit jaar eens waren en waarmee de overheid deze zomer schoorvoetend akkoord ging. Die overeenkomst bepaalt dat Fokker de leiding krijgt over de bouw van regionale vliegtuigen van 65 tot 130 stoelen in een onder de leiding van Dasa te vormen Europees consortium.

De vier bij Fokker betrokken vakbonden lieten Andriessen deze week per vertrouwelijke brief weten dat de overheid de overname van Fokker niet op garanties voor de Fokker 50 mag laten afketsen. De bonden vinden eigenlijk dat de minister in deze fase van de onderhandelingen niet meer met die garanties kan aankomen.

Bestuurder G. van den Heuvel van de Industrie- en voedingsbond CNV: “Dat de Fokker 50 buiten de samenwerking met Dasa zou blijven, was al in maart bekend. Wij hebben Andriessen geschreven dat hij nu niet te zwaar aan die garanties moet trekken. Want dan loop je het gevaar dat de hele transactie met de Duitsers afspringt. Wij weten uit gesprekken met Dasa-topman Jürgen Schrempp dat het Duitse bedrijf die garanties voor de F50 niet wil geven. Wij zeggen nu tegen de minister: als de deal nu hierop dreigt te mislukken dan willen wij wel eerst even praten om te vernemen wat de overheid dan achter de hand heeft om Fokkers toekomst en plannen veilig te stellen.”

De bonden denken dat Fokker, samen met Dasa èn met de garantie dat Fokker de leiding krijgt over de bouw van straalvliegtuigen meer toekomst heeft dan nu. Ook al kan dat betekenen dat de Fokker 50 op den duur verdwijnt. Van den Heuvel:“Dasa heeft ons verzekerd er niet op uit te zijn de Fokker 50 de nek om te draaien. Als het project - waar wij overigens best vertrouwen in hebben - om economische redenen toch geschrapt wordt, hoeft dat ook niet zo dramatisch te zijn indien daar de Fokker 70 en 130 voor in de plaats komen.”