Antiekbeurs Pan richt zich niet alleen op handelaren

PAN Amsterdam in de RAI. 17 t/m 25/10. Ma. t/m vr. 11-20u., za. en zo. 11-18u. Entree fl.20,- (behalve ma. t/m vr. 17-18u dan fl.15,-).

AMSTERDAM, 17 okt. De kwinkslagen waarmee cabaretier Freek de Jonge gisteren de zesde Pictura Antiquairs Nationaal (PAN) Amsterdam in de RAI opende, wisten niet alle handelaren te waarderen. "Een klok wordt pas antiek als hij niet meer loopt," debiteerde de Jonge. En: "Handel? Wie zou iets kunnen verkopen dat hij waarlijk liefhad?" Maar de kritische opmerkingen van De Jonge over de kunst- en antiekhandel waren de enige die gisteren in de Hollandhal werden vernomen. Want op de dag voordat de PAN voor het publiek wordt opengesteld krijgen gewoontegetrouw naast de pers alleen de familieleden en de genodigde vaste klanten van de beursdeelnemers toegang. Er heerste dan ook een bijna vertrouwelijke sfeer van ons-kent-ons, wat het zakendoen overigens niet in de weg stond.

Met ruim tachtig deelnemers heeft de PAN er nu bijna drie keer zoveel als de Delftse kunst- en antiekbeurs in het Prinsenhof, maar bovendien stijgt het gemiddelde niveau zienderogen. Niet in de laatste plaats doordat er nog altijd nieuwe 'overlopers' zijn. De PAN biedt inmiddels een gedegen aanbod van het traditionele, vaderlandse antiek. Delfts aardewerk en Chine de commande is er bijvoorbeeld in grote hoeveelheden, onder meer bij Aronson, Hoogendijk, Korf de Gidts, Pappot en Stodel. Bij Fijnaut staan twee Kang Hi Chine de commande-bordjes met een historisch interessante afbeelding van het Rotterdamse Costermansoproer uit 1690.

De beurs is vooral bedoeld voor mensen die een meubelstuk of een schilderij zoeken om hun huis mee te verfraaien. Het aanbod van oude kunst is daarop afgestemd: schilderijen van museumkwaliteit zijn hier zeldzaam. Er is daarentegen een grote selectie relatief betaalbare zeegezichten, stillevens en winterlandschappen. En was het aanbod aan Romantische negentiende-eeuwse schilderkunst in Delft dit jaar al groot, op de PAN struikel je bijna over de neo-Gouden Eeuw tafereeltjes van Springer, Schelfhout, Verschuur, Eversen. Daarnaast is er een overstelpend aanbod aan nogal zoete moeder-en-kind tafereeltjes a la Haagse school.

Wie niet van sentiment gespeende afbeeldingen zoekt die goed geschilderd zijn en desondanks nog zeer betaalbaar, kan terecht bij de gebroeders Douwes Fine Art. Douwes is vijf jaar geleden begonnen met de import van Russische schilderijen van na 1950, die vrij mogen worden verhandeld. Dankzij het feit dat de Russische kunst in die tijd niet bepaald voorop liep, kan de geinteresseerde koper bij hem werken vinden in alle denkbare stijlen van rond de eeuwwisseling. Van spelende kinderen, van fraaie naakten of van Sjostakovitsj die peinzend een repetitie bijwoont. En voor de liefhebber heeft Douwes ook enkele goed socialistisch- realistische fabrieksinterieurs in voorraad.

Voor het eerst zijn dit jaar vier 'decorateurs' uitgenodigd op de PAN. Zij laten zien hoe antiek in een modern interieur smaakvol kan worden opgenomen. Dergelijke firma's bestaan in ons land pas een paar jaar: de decoratiemode is overgewaaid uit het buitenland. Een van hen is Van Hillen uit Amsterdam. Hij toont een zeer luxueuze salon, met een mengeling van moderne schilderkunst, antieke commodes en hedendaagse fauteuils: en dat alles op een vloer van imitatieleisteen en tegen een behang van zilverachtig imitatiehoutnerf.

Wie denkt dat hij zijn huis zelf wel kan inrichten, kan met het geld dat hij zo bespaart op de PAN nog wel wat andere snuisterijen vergaren. Een set achttiende-eeuwse, beschilderde ivoren knopen bij Betty Aardewerk bijvoorbeeld. Op elke knoop staat een dame, afgebeeld in diverse kostuums. Maar op een ervan prijkt een heuse dandy-avant-la-lettre. Hij warmt zijn handen in een overelegante mof.

    • Kitty Kilian