Overdaad aan ditjes en datjes in nieuw RTL4-programma

Je hebt in de kiosk een groot en uiteenlopend aanbod aan bladen - en eigenlijk zou je, aldus Jef Rademakers destijds ter verdediging van zijn Pin Up Club, van al die verschillende bladen óók een tv-versie moeten hebben. Daar was op zichzelf niet veel tegen in te brengen, al mocht het spijtig heten dat hij als zijn inspiratiebron bladen als Playboy en Penthouse had gekozen in plaats van een blad als Vrij Nederland of 't Oog in het Zeil of Opzij. Want dat was de zwakke stee in zijn redenering: de Nederlandse televisie laat zich eerder inspireren door de lichte kost uit de kiosk dan door het kwaliteitsaanbod in de gedrukte media. Een overmaat aan pulp tegenover een ondermaatse hoeveelheid gedegen informatie en cultuur.

Maar nog even verder volgens de Rademakers-theorie: op welk soort tijdschrift is dan het nieuwe RTL4-programma Showtime (van een zekere D&D Productions) gebaseerd? Het ligt voor de hand allereerst aan de gossip-sector te denken, die in Nederland tot wasdom is gekomen in het weekblad Privé - met Story als het onbenullige zusje en Weekend ergens tussen die twee in. “Uniek, nog nooit eerder vertoond filmmateriaal van Marilyn Monroe”, beloofde één van de twee presentatoren gisteravond tot twee keer toe. En geheel volgens de wetten van die weekblaadjes viel dat vervolgens zwaar tegen. Meer dan een minuutje kan het item uiteindelijk niet hebben geduurd. Er kwamen een paar flarden uit Monroe's laatste, onafgemaakte film voorbij en toen kwam de aap al uit de mouw: er is een videoband in de handel waar méér op staat.

Maar verder bleek het programma te bestaan uit een overdaad aan ditjes en datjes, aan elkaar gepraat door twee als verstijfd achter hun tafel zittende personen wier strak geboetseerde glimlachjes zelfs niet wilden wijken toen het even over de dood van een Amerikaanse popvocalist ging - het type dat volgens de titelrol altijd wordt voorzien van “kledingadviezen”. Er kwam iets langs onder de noemer “theatertips”, er was wat promotie-materiaal over een film die deze week in de bioscopen is, er waren wat als “nieuws” geannonceerde mededelingen (nieuwslezer Jeroen Pauw krijgt een gastrol in Goede tijden slechte tijden, “maar wat zijn aandeel precies inhoudt, is een geheim”), er was even aandacht voor de deze week gestorven Alexander Pola (“door hem ben ik zoveel meer bewuster gaan leven,” aldus Willeke Alberti) en er waren wat snel gesneden interviewtjes met zangeressen die een nieuwe cd aan de man te brengen hebben. “Ik heb de laatste jaren een beetje een muzikale retraite meegemaakt,” aldus één van hen. Tja, dat is natuurlijk niet het lekkere soort achterklap waar het in dit genre om draait. En ordentelijke informatie uit de amusementswereld is het evenmin.

Maar wat dan wel? In de “bladenrubriek” werd opeens duidelijk waaraan het programma zich spiegelt: een reeks snelle slagzinnen uit de laatste nummers van Oor, Viva, Panorama, Hitkrant en Nieuwe Revu. Mijn kennis van de meeste van die bladen reikt niet ver, maar ver genoeg om te weten dat Showtime ook dat niveau nog lang niet haalt.

    • Henk van Gelder