Klachten over hervatten vliegen boven Bijlmer

AMSTERDAM, 16 OKT. Op het klachtennummer van de Commissie Geluidshinder Schiphol zijn gisteren 13 officiële klachten binnengekomen uit de Bijlmermeer. De luchthaven Schiphol heeft woensdagavond de landingsbaan die vliegtuigen over de Bijlmermeer voert opnieuw in gebruik genomen.

Naar het klachtennummer belden gisteren veel mensen die geen naam opgaven maar hun verontwaardiging over de hervatting van de vluchten lieten blijken. Ook bij de gemeente kwamen klachten binnen.

Volgens de verkeersleiding op Schiphol is het gebruik van de Zogenoemde Buitenveldertbaan noodzakelijk omdat een zware westenwind het gebruik van andere landingsbanen onmogelijk maakt.

Na de ramp van 4 oktober hadden de luchtvaartautoriteiten de Buitenveldertbaan tijdelijk buiten gebruik gesteld. Maar de regenbuien en harde windstoten van deze dagen maken het landen op andere banen gevaarlijk, zo meent de luchtvaartdienst. Zodra de weersomstandigheden het toelaten zal de Buitenveldertbaan weer worden gemeden. Hoelang het uitzonderingsgebruik van de baan zal duren, moet door het ministerie van verkeer en waterstaat nog worden besloten.

Om de drie minuten kwamen er gisteren in de Bijlmermeer vliegtuigen laag overvliegen. Op sommige momenten bedroeg de tussenpauze tussen het ene vlietuig en het andere niet meer dan 40 seconden. Ook vandaag wordt er weer boven de Bijlmer gevlogen. “Mensen gaan er echt van over de rooie”, zeggen de medewerkers van het wijkopbouworgaan waar de hele dag klachten binnenkwamen. “Het geluid roept alle schrikbeelden op.” Veel meer dan doorverwijzen naar het klachtennummer van Schiphol kunnen ze echter niet doen. “Je hebt er niets over te zeggen.”

Gisteren meldde deze krant dat de KLM besloten heeft ook na de ramp vast te houden aan haar voornemen om over tien dagen haar vluchten op Schiphol met 30 procent uit te breiden. Dit zou volgens de KLM neerkomen op een uitbreiding met 15 procent van het aantal vluchten op Schiphol. Een woordvoerster van verkeer en waterstaat zei hierover nog niets te hebben vernomen. Ook kon ze niet zeggen wat dit betekende voor het gebruik van de Buitenveldertbaan. De baan is één van de vier grote start- en landingsbanen van het Amsterdamse vliegveld.

Inmiddels is het aantal geidentificeerde slachtoffers van de vliegramp gestegen van 26 naar 31. Op de lijst van geïdentificeerde slachtoffers staat nog niet de naam van het bemanningslid Gedalya Sofer (61), omdat de Nederlandse autoriteiten de nabestaanden nog niet van diens overlijden in kennis hebben gesteld. El Al heeft evenwel dinsdag al bekendgemaakt dat zijn stoffelijk overschot wel geïdentificeerd is en naar Israël wordt gerepatrieerd.