Opinie

    • Youp van ’t Hek

Boekje

Barend wou hem, Van Dorp natuurlijk ook, Karel ging voor de primeur, Sonja zocht een invalshoek en Hans van Breukelen zou het eerste exemplaar overhandigen. In de Vijf Uur Show. Onder het genot van een giechelende Catherine Keijl en een glaasje champagne. De titel was leuk, de instructies in het boekje waren duidelijk en met het oog op Sint Nicolaas lagen er alvast 80.000 exemplaren in het Centraal Boekhuis in Culemborg.

En de drukker perste er nog 70.000 stuks bij. Hij zou signeren in De Bijenkorf, Athenaeum vond het ook een ludiek idee en Jaap de Groot van De Telegraaf zou een groot interview van minimaal een pagina met hem maken. VI zou het cadeau doen als je abonnee werd, Elf had een leuk plan, de Bruna zou het stapelen naast de kassa, de AKO had er nog meer besteld en V&D had ook allerhande plannen. Het was vriendelijk geprijsd, elke vader zou het aan zijn zoon geven en andersom.

Henk van der Meijden zou zijn vrouw aan de tand voelen, Panorama wou zijn jeugd doorlichten en Revu vroeg zich af of hij een wild nachtleven had. Een reportage in de Roxy leek hem wel wat. De bijbehorende video was klaar en ging voorlopig met 40.000 stuks de winkels in. Alleen de man van Vanessa was al goed voor de helft. Er was ook een mogelijkheid om én de video én het boek tegelijk te kopen. Dat was helemaal een koopje. Een stukje video werd gebruikt voor een tiental STER-spots en vanaf half november uitgezonden. Er was een jaar nagedacht over het produkt, een paar ton geïnvesteerd en iedereen geloofde er in. Alleen al de titel was een vondst.

Donderdagochtend was de paniek compleet. De reclameman, de directeur, het hoofd marketing, twee divisiedirecteuren en de verkoopleider zaten bij elkaar. Acht uur 's ochtends. Woensdagavond laat waren ze gebeld met de opdracht alle afspraken voor donderdag te annuleren. Acht uur op de zaak en om negen uur waren de jasjes al uit en de dassen los. Veel zwarte koffie, veel sigaretten en nog meer pijnlijke stiltes. Iedereen was het erover eens: er viel niets meer te redden. Niemand zou het kopen. Nu al De Slegte bellen? Was er iets te regelen met een of andere sponsor? Wie doet het boekje gratis bij zijn produkt? Hij mag de hele oplage tegen kostprijs hebben. Men wil zelf nog daaronder. Wie wil? Philips? Sony? Het gaat toch om een aardige jongen en....

Er moet een persbericht uit, Free Record Shop belt al, de anderen faxen dat ze willen praten en...

Er wordt gescholden, een deur slaat, de taartjes van de jarige telefonisteblijven onaangeroerd en wie belt de schrijver, de hoofdpersoon in dit drama? Schrijver is een beetje groot woord, maar het gaat wel om hem.

De rest had veel meer geblunderd, maar minder catastrofaal. Oké. Wat doen we? Niemand weet het en op het moment dat ik dit stukje schrijf brandt er nog steeds licht achter het beslagen raam van de uitgeverij. Niemand weet welke wending er aan gegeven moet worden en iedereen gist maar wat. Er worden balletjes opgegooid, suggesties gedaan en afgewezen, voorstellen weggewuifd en regelmatig kijkt men naar het prachtige boekje en de bijbehorende videoband. Er zal wel besloten worden om alles op de plank te laten en te wachten op betere tijden. Volgend jaar komt Sinterlaas weer en dan is hij vast weer in vorm. En het was zo'n mooie titel: KEEPEN DOET MEN ZO!

    • Youp van ’t Hek