Blockbuster werd groot met overnames

NEW YORK, 14 OKT. Blockbuster Entertainment heeft geen commentaar op het bericht dat het bedrijf de 500 Superclub-winkels van Philips wil overnemen. Woordvoerder Wally Knief van het grootste videoverhuurbedrijf in de VS wil het nieuws “bevestigen noch ontkennen”. Het gerucht blijft echter hardnekkig.

Philips heeft sinds november vorig jaar zijn belang in Blockbuster geleidelijk aan vermeerderd en bezit nu 7 procent van de aandelen. De verwachting is dat Philips en Blockbuster diverse vormen van samenwerking zullen ontwikkelen. Blockbuster heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het gericht is op groei en uitbreiding van het marktaandeel in de VS.

Superclub, dat eerder dit jaar voor honderd procent in handen van Philips kwam, heeft ongeveer 500 zaken in 19 Amerikaanse staten, de meeste in het oosten en de zuidelijke kuststaten.

Blockbuster, gevestigd in Fort Lauderdale, Florida, is een succesverhaal van een Amerikaans bedrijf dat in vijf jaar het aantal winkels vertienvoudigde tot een kleine drieduizend, deels op franchise-basis. Het begon allemaal met één enkele winkel in Dallas in 1985. Met de komst in april 1987 van een nieuw managementteam onder leiding van H. Wayne Huizenga (54), wiens ouders immigranten uit Nederland zijn, begon Blockbuster aan een snelle expansie. Huizenga was mede-oprichter en directeur van Waste Management, het grootste afvalverwerkingsbedrijf ter wereld. In 1984 trok hij zich daaruit terug.

Blockbuster breidde zich snel uit door het overnemen van ketens als Movies To Go in 1987, Video Library in 1988, Major Video in 1989 en Erol in 1991. Begin dit jaar werd de overname voltooid van de videoverhuurketen Cityvision, met 800 winkels onder de naam Ritz de grootste in Engeland. Blockbuster heeft op dit moment ongeveer 1000 videotheken buiten de VS.

Financieel gaat het het bedrijf goed. De totale omzet steeg in 1991 met 34 procent tot 1,5 miljard dollar. Over de eerste helft van dit jaar ging de omzet met 30 procent omhoog tot 894 miljoen dollar. De nettowinst over de eerste zes maanden van 1992 steeg met 49 procent tot 55 miljoen dollar. Aandelen Blockbuster staan op dit moment iets boven de 13 dollar en schommelden dit jaar tussen de 10 en de 16.

Op de hoek van Third Avenue en de 34ste Straat op Manhattan is een van de grootste Blockbusterzaken. Het is een van de 2037 videotheken die het bedrijf in de Verenigde Staten heeft. De winkel met een oppervlak van meer dan duizend vierkante meter gelijkvloers is ruim, goed verlicht en de schappen reiken tot schouderhoogte. Het huren van een van de 10.000 video's in de winkel kost vierenhalve dollar voor drie dagen. Een videorecorder huren kost 10 dollar, eveneens voor drie dagen. Blockbuster heeft veel educatieve banden in zijn videotheken - velen daarvan, zoals seksuele voorlichtingsvideo's en vermageringsvideo's, zijn gratis te huur. Audiobanden met boeken zijn beschikbaar voor een huurprijs van 2 dollar. Het kopen van videobanden varieert in prijs van 13 dollar (The Big Chill) tot 25 dollar (The Godfather III). Porno verhuurt het bedrijf niet en Blockbuster heeft een eigen filmkeuringsdienst. Films-voor-alle-leeftijden die schokkende scènes bevatten worden niet meegegeven aan personen benenden de 17 jaar.

De groei van de videoverhuurmarkt is relatief aan het afnemen, aldus analist Dave O'Neill van William Blair in Chicago. De groei per jaar is op dit moment om en nabij de vijf procent. De vermeende overname van Superclubwinkels door Blockbuster beschouwt hij als nog niet meer dan een gerucht.

Blockbuster had een terugslag in 1991 tijdens de Golfoorlog en krijgt in toenemende mate te maken met de concurrentie van het pay-per-view-systeem van onder meer Time Warner. De kabelabonnee kan zonder de leunstoel te verlaten door één telefoontje een tevoren aangekondigde film zien voor een paar dollar.