Joegoslavisch schip mag haven Antwerpen in

ROTTERDAM, 15 OKT. Terwijl de bulkcarrier Crna Gora al een maand lang geen toegang tot de Rotterdamse haven krijgt, worden andere schepen van dezelfde rederij wel toegelaten tot de haven van Antwerpen.

Het schip Radnik liep zaterdag al binnen in Antwerpen en de Pomorac, die deze week niet in IJmuiden werd toegelaten wegens de sancties tegen Servië-Montenegro, is gisteren ook uitgeweken naar België. De haven van Antwerpen moet de schepen toelaten, omdat de rechter heeft geoordeeld dat Milena Ship Management, de reder van de drie schepen, geen aantoonbare banden met de Federale Republiek Joegoslavië (Servië-Montenegro) heeft. In het proces dat de rederij vrijdag aanspande om toegang tot die haven te krijgen, hebben de Vlaamse autoriteiten verzuimd een advocaat van staat te sturen. De rechter oordeelde daarop dat de Radnik op een strafsom van een miljoen frank per dag de haven binnengeloodst moest worden. Buitenlandse Zaken heeft contact opgenomen met de Belgische autoriteiten om tot een eenvormig sanctiebeleid tegenover Servië-Montenegro te komen.

Milena Ship Management heeft nog niet besloten of ook de Crna Gora naar Antwerpen zal uitwijken. Dat zou volgens de directeur, N. Samardzic, meer dan een miljoen extra kosten omdat de vracht dan vandaar naar Rotterdam moet worden vervoerd. Een woordvoerder van het bedrijf Enerco, dat het grootste deel van de 65.000 ton kolen in het ruim van de Crna Gora zou afnemen, verwacht niettemin dat het schip zal uitwijken: “Zowel in het belang van de bemanning als van de lading, die kan gaan broeien en in kwaliteit achteruitgaat.”

In maart, twee maanden voor de afkondiging van de sancties tegen Servië-Montenegro, heeft Jugoslavenska Oceanska Plovidba zijn naam veranderd in Milena Ship Management en zijn activiteiten naar Malta verplaatst. Directeur N. Samardzic was deze week in Nederland om de autoriteiten ervan te overtuigen dat de Federale Republiek Joegoslavië niet meer profiteerde van zijn bedrijf.

Samardzic, een gewezen honorair minister van buitenlandse zaken van Montenegro, was pessimistisch over zijn kansen om alsnog in de haven van Rotterdam te worden toegelaten: “Ik heb de autoriteiten op mijn knieën gesmeekt om het schip binnen te laten, zeker nu het stormseizoen begint. Maar ik kreeg geen enkele toezegging.” Een woordvoerder van de Economische Controle Dienst (ECD) kon vanmorgen slechts beloven dat “de documenten die de heer Samardzic ons heeft overgelegd, bestudeerd zullen worden.”

Vandaag is Samardzic naar Londen vertrokken om te proberen de bemanning van de Crna Gora via Engeland te wisselen. De 24 bemanningsleden waren veelal langer dan vijf maanden aan boord en zouden in Rotterdam vervangen worden. Een deel van hen lijdt volgens havenarts J. Suijkerbuijk, die vorige week drie man van boord liet halen, aan stress-verschijnselen.

De ECD gaat ervan uit dat Milena Ship Management banden met Joegoslavië heeft, omdat één van de 500 aandelen van het bedrijf in handen was van Jugoslavenska Oceanska Plovidba in Montenegro. Volgens Samardzic, die zichzelf nu beschouwd als ingezetene van Malta, is dat ene aandeel nu op zijn eigen naam overgeschreven.