"House-muziek wordt toegankelijker'

Quest for Dance, Nighttown 18 oktober, 22.00 uur. Optredens van o.a. dj's Mark Thompson en Ralphie Dee (USA) en de Britse acid-jazz-band Mother Earth. Entree: 25,-

House, de elektronische dansmuziek die de afgelopen jaren onder jongeren populair is geworden, ontwikkelt zich steeds diverser. Ook de Rotterdamse club Nighttown, een van de gangmakers van de dansmuziek, zoekt naar nieuwe richtingen.

SJOERD DE JONG Hij heeft “nog nooit van mijn hele leven lang” een XTC-pil geslikt, maar dat wil niet zeggen dat hij niet “gaat” op de muziek. “Je hebt geen drugs nodig, als je gewoon durft te gáán vanuit jezelf. ik doe het op een vitaminepil en Spa blauw,” zegt de Rotterdamse disc-jockey Ronald Molendijk (27).

Hij vindt trouwens toch al dat er te veel drukte wordt gemaakt over het druggebruik in de house-scene. “Vroeger in de sixties had je ook misbruik. Iedereen moet het zelf maar weten, vind ik. Ik ben persoonlijk echt een type van bruine boterhammen, maar als iemand relaxter danst als-ie een blowtje heeft gerookt, zeg ik: steek maar op.”

Molendijk, een rijzige jongen met lange krullen, is de vaste disc-jockey van de Rotterdamse club Nighttown, dat zich met het Amsterdamse RoXY wil profileren als adres voor smaakvolle, experimentele house-muziek. De club zet zich af tegen het imago van Rotterdam als reservaat voor “gabberhouse”, de hardste vorm van house die vooral gewild is onder voetbalfans, maar door de ware kenner met minachting wordt bekeken. Molendijk: “Je hebt hier een aantal dj's en labels die erg veel gas geven op dat punt. Het is een massale stroming geworden, echt big, daar moet je ook niet geringschattend over doen. Alleen, het is niet mijn soort muziek.”

Zijn soort muziek komt aan bod tijdens de door hem georganiseerde "Quest for Dance' aanstaande zondag in Nighttown: een "dance-laboratorium' bij de opening van het nieuwe dansseizoen, dat als hoofddoel heeft “de grenzen van de dansmuziek vast te stellen, te onderzoeken en te doen vervagen”. Te gast zijn dj's uit België, Duitsland, Amerika en Engeland. Molendijk: “Er moet worden geëxperimenteerd op die avond, van techno-house - maar wel kwaliteits-techno, natuurlijk - tot house met jazz- en funk-invloeden. De dj's hebben echt de opdracht gekregen: zoek het niet puur in snoei-hardheid of softheid, maar mik op een goeie mix van kwaliteit.”

Molendijk, disc-jockey geworden na een baantje als tandtechnicus, is behalve huis-dj van Nighttown ook mede-eigenaar van de platenzaak Tinseltown en partner in het label Basic Beat Records. Voor dat label scoorde hij een hit met De Rode Schoentjes, een uit de hand gelopen grap die “de eerste Nederlandstalige house-hit” werd en waarvan inmiddels 40.000 exemplaren zijn verkocht.

Eigenlijk houdt hij veel meer van “soulvolle house”: dansmuziek met een duidelijke melodielijn en zang, die zijn wortels heeft in funk en soul. Al twee jaar geleden voorspelden vooruitstrevende disc-jockeys dat het house-publiek, moegebeukt door het gabbergeweld, de meer traditionele muzieksoorten zou herontdekken. Volgens Molendijk is het nu zover, met de opkomst van "acid jazz' en meer op hip-hop geënte house.

“Het wordt echt allemaal weer wat softer, toegankelijker,” zegt hij. “De platenmaatschappijen brengen meer soorten house uit, er komen nog steeds kleine labels bij - en de techniek wordt betaalbaar. Als je vroeger digitaal wilde opnemen kostte dat echt tonnen, nu kun je met een Adat van tienduizend gulden aan de slag. Dat betekent dat mensen weer plaatjes met zang kunnen maken, en daarmee kan je als disc jockey weer aan de slag. Dan gaat het grote publiek op den duur vanzelf mee, want je bent achter je draaitafels toch een soort opvoeder voor ze, een soort papa.”