Baggerorder in Hongkong zeer onzeker

PEKING/ROTTERDAM, 15 OKT. De "baggerorder van de eeuw' in Hongkong, die het Nederlandse bouwconcern Ballast Nedam deze zomer in de wacht sleepte, is uiterst onzeker geworden. De regering van China heeft de financieringsplannen voor het nieuwe vliegveld vanmorgen grotendeels van tafel geveegd.

De "onacceptabele' voorstellen van de Britse kroonkolonie voor het vliegveld-in-aanleg Chek Lap Kok is volgens de Chinezen te duur: “De inwoners van Hongkong moeten niet lijden onder een schuldenberg”. Het vliegveld dat op het rotsachtige eiland Chek Lap Kok voor de kust van Hongkong wordt aangelegd, gaat in totaal 18 miljard gulden kosten. Het baggerdeel van het bouwproject dat Ballast Nedam samen met het Belgische Jan de Nul en een Japans bedrijf doet, komt op ongeveer 2 miljard gulden.

Een woordvoerder van Ballast Nedam zei vanmorgen niet op de hoogte te zijn van de verwikkelingen in China: “Ook voor ons komt het bericht uit de lucht vallen. Zorgen maken wij ons pas, als wij ons zorgen moeten maken. Wij lezen er niet uit dat het vliegveld niet doorgaat.” Het luchthavencomité van Hongkong, dat de aanleg van het vliegveld regelt, liet eind juli in een intentieverklaring weten de voorkeur te hebben voor Ballast Nedam. Het definitieve contract met Ballast wordt pas getekend in november als China, Groot-Brittannië en Hongkong overeenstemming hebben bereikt over de kosten.

China, dat volgens een vorig jaar gesloten akkoord toestemming moet verlenen, verzette zich al tegen eerdere financieringsplannen. Het laatste compromis-voorstel van Hongkong was om die reden gebaseerd op aanvullende eisen van de Chinezen. Zo beloofde de Britse kolonie om nog eens 9 miljard gulden extra op tafel te leggen, zodat de schuldenlast van het bedrijf maximaal op 5 miljard gulden uitkomt. “Ze hadden aanmerkingen op elk aspect van het plan, maar kwamen zelf met geen enkel idee”, klaagde Anthony Galsworthy, de Britse toponderhandelaar, vanmorgen.

Nadat de Chinese afwijzing bekend werd, daalde op de beurs van Hongkong de aandelen-index met 75 punten van 5.934 tot 5.859 punten om uiteindelijk te sluiten op 5.913. De aanleg van het vliegveld wordt gezien als van cruciaal belang voor de economie van Hongkong, dat ook na de overdracht in 1997 zijn sterke positie als handelscentrum wil behouden.

Ballast Nedam kwam deze zomer als laagste inschrijver uit de bus voor de baggeropdracht, die voor zover na te gaan is de grootste ooit verleend is. Van de 2 miljard gulden die de order waard, neemt Ballast ongeveer 400 miljoen voor zijn rekening. De felste concurrent was het Nederlandse Boskalis, het grootste baggerbedrijf ter wereld dat als de belangrijkste concurrent werd gezien.

De order wordt als buitengewoon belangrijk beschouwd voor de Nederlandse baggeraars, die ook na de saneringen van de jaren tachtig kampen met een overcapaciteit en daardoor lage marges. De verwachting is dat Ballast de klus niet geheel in zijn eentje kan klaren en gedeeltes gaat uitbesteden aan bij voorbeeld Boskalis. Hoe dan ook neemt de order zoveel baggercapaciteit uit de markt, dat er voor andere baggeraars zoals HBG-dochter HAM meer werk overblijft en de marges kunnen stijgen.