Digitale opknapbeurt

The Jimi Hendrix Exhibition: 10 oktober t/m 23 december in galerie Marcus & Marcus, Keizersgracht 521, Amsterdam (tel. 0206251416).

Jimi Hendrix: The Ultimate Experience (Polydor 517 235-2)

Jimi Hendrix at Woodstock (BMG Video 74321-11020-3)

Met stille trom opende de Amsterdamse galerie Marcus & Marcus verleden week haar deuren voor The Jimi Hendrix Exhibition, een reizende tentoonstelling van meer dan honderd foto's en kunstwerken die geïnspireerd werden door leven en muziek van de Amerikaanse rocklegende James Marshall Hendrix (1942-1970). Op het affiche prijkt een beroemd portret van Beatles-fotograaf Dezo Hoffman, die een indringend in de lens starende Hendrix vastlegde in de psychedelische kledij die rond 1967 opgang maakte.

Tot de topstukken uit de collectie behoren een authentiek poster-ontwerp door de hippiekunstenaar Rick Griffin, een even wilde als rake potloodschets van Bill Sienkiewicz en een zeer fraaie graphic van grafisch ontwerper Rob O'Connor, die het gezicht van Hendrix met de zogenaamde paintbox-computer op het Amerikaanse vrijheidsbeeld projecteerde.

De officiële opening laat nog tot 23 oktober op zich wachten, om tegemoet te komen aan een nieuwe cd-release van de belangrijkste geldschieter, platenmaatschappij Polydor. Sinds het nummer Crosstown traffic in een spijkerbroekencommercial te horen was, vindt de muziek van Jimi Hendrix gehoor bij een jong publiek. Vorig jaar werden alleen al in de Verenigde Staten meer dan twee miljoen cd's verkocht, mede dank zij een uitgekiende opeenvolging van digitaal opgepoetste heruitgaven. Naast een langverwachte videoband met het complete Woodstock-optreden uit 1969 verschijnt binnenkort de cd The Ultimate Experience.

“De definitieve compilatie”, meent de samensteller van de tentoonstelling, Adrian Boot, naar Amsterdam gekomen om tekst en uitleg te geven. “Sinds zijn dood is er heel veel rommel op de plaat uitgebracht, en als tijdgenoot van Hendrix vind ik het belangrijk dat de jongere generatie een juiste indruk krijgt van zijn enorme belang voor de pophistorie. Zijn gitaarspel is onovertroffen en zijn tijdloze muziek klinkt verre van gedateerd, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de liedjes van de Rolling Stones uit diezelfde periode.”

Als voormalig reggae- en punkspecialist op de fotoredactie van het Engelse tijdschrift New Musical Express organiseerde Adrian Boot een vergelijkbare tentoonstelling over Bob Marley. Ook die ging gepaard met een plaatrelease, de bestseller Legend. “Voor The Jimi Hendrix Exhibition hebben we het nodige marktonderzoek verricht”, zegt Boot, zittend tussen de schilderijlijsten tegen de muur van de galerie. “De keuze voor de afbeelding op het affiche hebben we laten afhangen van de smaak van het potentiële publiek. Ik hoop dat we op deze manier de drempel voor een tentoonstelling van hedendaagse kunst kunnen verlagen. Hier is het niet nodig om in stille aanbidding langs de muren te lopen. Hopelijk zijn we erin geslaagd om iets van Jimi's vrijgevochten levensvisie door te laten schemeren.”

Trots haalt hij een ingelijste aquarel tevoorschijn van de Franse striptekenaar Moebius, die Hendrix afbeeldde met een paars kapsel en omringd door psychedelische hersenkronkels. “Het origineel van deze Franse plaathoes was onvindbaar, zelfs in het archief van de tekenaar. Dus hebben we een beduimelde poster uit een oud tijdschrift gebruikt, die met behulp van de computer helemaal gerestaureerd kon worden. Zelfs de vouwen die op sommige plaatsen ingescheurd waren konden we op die manier laten verdwijnen. Je zou kunnen zeggen dat niet alleen de muziek van Hendrix, maar ook zijn beeltenis aan een digitale opknapbeurt wordt onderworpen.”