Blockbuster wil Super Club van Philips kopen

ROTTERDAM, 13 OKT. Het Amerikaanse videoverhuurconcern Blockbuster Entertainment wil van Philips 500 videowinkels in de VS kopen die afkomstig zijn uit de failliete Super-Club-boedel.

Gisteren bevestigde een woordvoerder van Blockbuster dat beide concerns over de verkoop onderhandelen. Door de overneming kan Blockbuster, waarin Philips al een belang heeft van 7,1 procent, haar leidende positie op de Amerikaanse verhuurmarkt verder versterken.

Philips wilde vanmorgen geen commentaar geven op het bericht over de verkoop van Super Club. “Wij onthouden ons op dit moment van elke reactie”, zei een woordvoerder.

Philips werd in mei van dit jaar na een lange strijd eigenaar van Super Club. Bij het videoconcern, dat aan het eind van de jaren tachtig werd opgericht door de Belgische zakenman Maurits de Prins, waren de verliezen sterk uit de hand gelopen. De verkoop van de Super Club-winkels, die in het afgelopen jaar een omzet van ruim 500 miljoen gulden behaalden, betekent nu vrijwel zeker het definitieve einde van Super Club. Het is nog niet duidelijk wat er met de 100 Belgische verhuurpunten zal gebeuren.

Sinds juli dit jaar bezit Philips een belang in het Amerikaanse Blockbuster. In de zomer werd er een optie uitgeoefend waardoor Philips 55 miljoen dollar betaalde voor vijf miljoen aandelen. Daarvoor bezat Philips al een belang van ongeveer 4,5 procent, oftewel 8 miljoen aandelen.

Blockbuster kan door de aankoop van Super Club haar toppositie als videoverhuurder in de VS verder versterken. De onderneming controleert, al dan niet via een franchiseformule, bijna 3.000 winkels over de hele wereld. In de VS leidt Blockbuster ruim 2.000 zaken. Voor dit jaar wordt er een omzet van 1,25 miljard dollar verwacht.

De grootste concurrent van Blockbuster in de VS is West Coast Video. Dat concern behaalde in het afgelopen jaar een omzet van 120 miljoen dollar. Analisten verwachten dat Blockbuster op de versplinterde videomarkt met de tweeduizend verhuur- en verkoopplaatsen een marktaandeel van 15 procent kan bereiken.

Blockbuster heeft ambitieuze plannen. Niet alleen moet het marktaandeel in de VS sterk omhoog gaan, ook de buitenlandse activiteiten moeten groeien. Het aantal videoverhuurzaken buiten Noord-Amerika moet de komende jaren stijgen van 900 naar minstens 1.200.