Timmer en Morita houden afstand

EINDHOVEN, 10 OKT. Sony-topman Akio Morita en Philips-topman Jan Timmer zijn het over één ding roerend eens: het "zeer gewaagde' ronde-tafelgesprek van Japanse en Europese elektronicafabrikanten helpt de grote cultuurverschillen te overbruggen. Maar ondertussen gaat de bittere prijzenslag tussen beide verliesgevende elektronicagiganten gewoon door.

Morita en Timmer putten zich uit in formele vriendelijkheden jegens elkaar, in een korte, gezamenlijke persconferentie in het Evoluon. Beide ernstig kijkende heren zijn bereid tot een praatje met de pers na afloop van de - gisteren afgesloten - negende jaarlijkse bijeenkomst van topmanagers van 17 Japanse en Europese elektronicaconcerns. Maar verder dan de uitbreiding van de al bestaande samenwerking bij de produktie van plastic componenten in Europa gaat de toenadering niet.

De topman van Sony, dat vorig jaar voor het eerst in 34 jaar verlies leed, is vooral overtuigd van eigen kracht. “Wij hebben veel geleerd van jullie Europeanen in het verleden. Maar in Japan hebben wij er iets nieuws aan toegevoegd”, zei Morita, die tijdens de gehele sessie geen blik met zijn Nederlandse collega wisselt. De Japanner laat zich begeleiden door een groot aantal medewerkers waaronder een tolk. Daar steekt de kleine groep wat ongemakkelijk ogende Philips-voorlichters mager bij af.

Timmer van Philips, dat vorige maand de winstprognose voor de tweede keer dit jaar naar beneden moest bijstellen, is milder dan zijn Japanse tegenvoeter. “Belangrijk is verder te bouwen op de "goodwill' en bereidheid van beide bedrijven om samen te werken. Het succes van een onderneming is immmers afhankelijk van het vermogen naar de ideeën van anderen te luisteren.”

Morita moet wel toegeven dat sedert het vorige ronde-tafel gesprek in Brussel Japanners en Europeanen “nader tot elkaar zijn gekomen en duidelijker hun mening durven te geven.” Hij onthult dat is gepraat over de moeilijke toegankelijkheid van de Japanse markt voor Europese elektronicafabrikanten. Na twee dagen praten zijn beide partijen het erover eens dat een Europese onderzoekscommissie naar Japan mag komen om het probleem te onderzoeken.

Opvallend is wel dat Morita, die vaker, enigszins on-Japans, meer openheid in zijn land heeft bepleit, vraagtekens zet bij de ondoordringbaarheid van de Japanse markt. “Een groot deel van die zogenoemde barrières is gewoon perceptie. De Europeanen moeten leren hoe onze markt in elkaar steekt.” Timmer is vooral blij dat de Japanners “ons willen ontvangen.” De studie naar de Japanse handelsobstakels zou volgend voorjaar klaar moeten zijn.

Timmer meent dat Philips nog iets kan leren van Sony. “Bij een dergelijke concentratie van consumentenelektronica is er altijd wel een "pocket of excellence'.” Philips kijkt daarbij vooral naar de grote kennis van Sony op het gebied van de massaproduktie.

Ook na afloop van de persconferentie, waarbij luchtige opmerkingen kennelijk geheel uit den boze waren, kunnen Morita en Timmer niet ontspannen ademhalen. De Japanner wordt door zijn begeleiders razendsnel het perszaaltje uit geleid, terwijl de Nederlander onwillig nog even een radio-interview weggeeft.

    • Paul Wessels