Verbijstering over prijs van claimemissie Pirelli

De claim-emissie die Pirelli Holding wil uitgeven is een lelijke streep door de rekening van beleggers die het aandeel eerder dit jaar hadden gekocht, speculerend op herstel van de beurskoers. Vooral de koers waartegen claimhouders hun aandeel kunnen kopen - 10 gulden - wordt door effectenhandelaren als "idioot laag' bestempeld.

Beleggers zagen de koers van hun aandeel Pirelli - voor 80 procent in handen van het Italiaanse Pirelli - die gisteren sloot op 21 gulden, vanmorgen met maar liefst 46 procent kelderen. “Het is logisch dat beleggers hun aandeel verkopen. De emissie zouden leiden tot een verdubbeling van het uitstaande aandelenkapitaal”, aldus een handelaar. Tegelijk wordt aandeelhouders met de lage koers “het mes op de keel gezet” mee te doen met de emissie, het alternatief is een enorm verlies nemen.

Kennelijk heeft Pirelli zo weinig vertrouwen in de toekomst dat de nieuwe aandelen met een enorme "discount' worden aangeboden. Pirelli heeft de 460 miljoen gulden die de emissie moet opbrengen kennelijk heel hard nodig. De emissie wordt voor 100 procent gegegarandeerd door het Italiaanse moederbedrijf.

“Tja, voor sommige speculanten is de koers nu gedaald naar een aantrekkelijk niveau, misschien worden de stukken dan wel opgepikt”, aldus een handelaar. De omzetten in Pirelli waren vanmorgen overigens niet extreem groot.

De hoop bij beleggers op betere tijden voor de bandenindustrie leidde ertoe dat de koers van Pirelli in juli nog piekte op ruim 30 gulden. Hogere omzetten, hogere verkoopprijzen en kostenreducties zouden leiden tot betere resultaten van de bandenfabrikanten. Maar in september liet Pirelli weten dat de verliezen ook dit jaar zouden voortduren.

Als een belangrijke reden voor de tegenvallende resultaten noemen analisten het mislukken van de prijsafspraken tussen de grote bandenfabrikanten Goodyear, Continental, Michelin en Pirelli. De drang marktaandeel te veroveren bleek sommigen te machtig waardoor een prijzenslag tussen de bandenfabrikanten is ontstaan. Gecombineerd met tegenvallende autoverkopen betekent dit sombere vooruitzichten voor de bandenfabrikanten. Duitse effectenanalisten stelden onlangs de prognoses voor Continental, concurrent van Pirelli, fors naar beneden bij.

    • Paul Wessels