Sponsor ruilt volleybal voor Nederlands elftal

DEN HAAG, 9 OKT. Nationale Nederlanden en de KNVB hebben gisteren een vierjarige sponsorovereenkomst getekend.

Het verzekeringsbedrijf, dat de nieuwe hoofdsponsor van het Nederlands elftal wordt, stopt als belangrijkste geldschieter van de volleybalbond en het Nederlands Olympisch Comité. “Los van het contract bij de KNVB hadden we dat toch gedaan”, verklaarde directeur Bouma. “Bij het volleybal was sprake van verzadiging, bij het NOC hebben we tevoren afgesproken dat we twee jaar als trekpaard wilden fungeren.” Het bedrijf dat Coopers & Lybrand Dijker Van Dien bij de KNVB opvolgt, is al vier jaar subsponsor.

Nationale Nederlanden meent bij het topvoetbal een betere naamsbekendheid te kunnen halen. “Een wedstrijd van Oranje kan de belangstelling van tien miljoen Nederlanders trekken. Bij het topvolleybal van Ron Zwerver c.s. lag dat getal hooguit op drie miljoen”, aldus Bouma. De nieuwe sponsor krijgt naast die grotere televisie-exposure meer ruimte op de reclameborden bij interlandwedstrijden en mag per wedstrijd 250 gasten uitnodigen. In het contract is geen garantie vermeld dat elke interland op televisie komt. KNVB-bestuurslid commerciële zaken Van Hilten: “Als het belang van het voetbal in het geding is, kunnen we nog altijd besluiten een wedstrijd niet uit te zenden. Al onze sponsors hebben daar begrip voor.”