Leeuwarden moet zich ontwikkelen tot "nutri-city'

LEEUWARDEN, 9 OKT. "Nutri' is het toverwoord dat Leeuwarden een nieuw imago moet verschaffen. De Adviesraad ontwikkeling Leeuwarden onder leiding van oud-premier mr. B. Biesheuvel heeft een lijst van 30 punten opgesteld hoe de Friese hoofdstad zich kan ontwikkelen en profileren. De voedings- en genotsmiddelenindustrie maakt voor 32 procent deel uit van de Leeuwarder industriële werkgelegenheid, dus moet Leeuwarden zich "nutri-city' en Friesland zich "nutri-land' noemen en zich compleet met een beschermd beeldmerk afficheren, adviseert de commissie.

Het begrip "nutri' moet niet te eng worden opgevat, stellen de wijze mannen. (Behalve Biesheuvel bogen ook prof.dr. P.B. Boorsma van de Universiteit Twente, drs. S. Miedema, oud-secretaris generaal van het ministerie van sociale zaken, drs. C.C.Th. Rietberg, voorzitter van de raad van bestuur van Van Leeuwen Buizengroep BV), ir. P. van der Schans, voormalig directeur van de Landbouwuniversiteit Wageningen en J. Sybesma, algemeen directeur van MacDonalds Nederland zich over de Leeuwarder kansen.)

“Ook high techbedrijven, nutri-land- en tuinbouwbedrijven, veredelingsbedrijven en biotechniek moeten daarbij worden betrokken”, aldus Biesheuvel. “Qua achtergrond, structuur en deskundigheid heeft Leeuwarden een goede voedingsbodem om de nutri-industrie uit te bouwen. Een sterk nutri-ondersteunend punt is de aanwezigheid van de op deze sector aansluitende financiële dienstensector, de banken, verzekeringsmaatschappijen, accountants.” Leeuwarden bezit verder, zo meent Biesheuvel, uitstekend agrarisch hoger onderwijs, met het Van Hall-instituut dat van Groningen naar Friesland wordt overgeplaatst, de opleiding voor levensmiddelentechnologie en de agrarische hogeschool.

Een speciale leerstoel aan bijvoorbeeld de Landbouwuniversiteit in Wageningen, voor de nutri business in Leeuwarden, op kosten van de gemeente, zou stimulerend kunnen werken op de naamsbekendheid. Ook de overheid ziet het belang in van de Friese "nutri-city', stelt Biesheuvel. Uit de aardgasbaten kreeg Leeuwarden 12,75 miljoen gulden voor de verdere uitbouw van een 'nutri business centre'. In dit nieuw te bouwen complex krijgen een agrarisch handelscentrum, de veemarkt en de landbouworganisaties onderdak.

Een "business-manager' die het klappen van de zweep kent zou nieuwe bedrijven over de streep moeten trekken om zich in Leeuwarden te vestigen. Opmerkelijk is, zo staat in het rapport van de adviesraad, dat ondernemers die eenmaal in Leeuwarden zitten er niet meer weg willen. De geringe populariteit van de stad van "ús mem' (het standbeeld van een koe symboliseert Leeuwarden als landbouwstad) moet volgens de raad hoofdzakelijk worden toegeschreven aan het gezegde "onbekend maakt onbemind'.

Nadruk op goede bereikbaarheid met de Randstad is nodig, vindt Biesheuvel. “Je rijdt in anderhalf uur van Schiphol naar Leeuwarden. Dat ben je ook kwijt als je in de spits van Amsterdam naar Rotterdam rijdt”. Leeuwarden hoopt door 20 miljoen gulden in vijf jaar te bezuinigen, 8 miljoen gulden vrij te krijgen voor nieuw beleid.

    • Karin de Mik