Duitsers investeren 700 mln in winkels Nederland

BIELEFELD, 9 OKT. Het Duitse detailhandelsconcern AVA wil door middel van zijn dochteronderneming Marktkauf de komende vijf jaar 700 miljoen mark (878 miljoen gulden) investeren in de oprichting van een keten bouw- en doe-het-zelfmarkten in Nederland.

Dit heeft AVA vandaag bekendgemaakt. AVA wil 20 à 30 winkels beginnen in alle grote steden. De eerste winkels verschijnen halverwege 1993 in Duiven en Deventer.

Het detailhandelsconcern, voor de helft in handen van voormalig Ahold-belager Asko, meent dat er in Nederland sprake is van “een gat in de markt voor op de consument gerichte bouw- en doe-het-zelfwinkels”. Vooral de ontwikkeling van bouwmarkten blijft volgens AVA achter bij die in Duitsland. Daarnaast heeft de onderneming haar zinnen op Nederland gezet omdat er veel overeenkomsten bestaan “tussen de economieën van de beide landen en de Duitse en Nederlandse consument”.

AVA-dochter Markthauf exploiteert al tien jaar doe-het-zelfwinkels in het grensgebied met Nederland (Meppen en Nordhorn). Daar is al veel ervaring opgedaan in de marketing en met het koopgedrag van Nederlandse consumenten, aldus het concern. Directievoorzitter Helmut Kohlwes van Marktkauf gaat ervan uit dat 70 à 80 procent van het assortiment dat in Duitsland wordt gevoerd ook in de Nederlandse winkels kan worden verkocht.

Marktkauf is de grootste dochteronderneming van AVA en exploiteert in Duitsland 27 doe-het-zelf- en 32 bouwmarkten. Dit jaar zal de omzet naar verwachting 3,5 miljard mark bedragen. De onderneming heeft 9000 medewerkers in dienst. Het moederbedrijf AVA (20.000 personeelsleden) rekent dit jaar op een omzet van ruim 7 miljard mark. Aandelen AVA staan sinds 1986 genoteerd aan de effectenbeurs van Frankfurt. Grootaandeelhouders van AVA zijn de Edeka Zentrale in Hamburg met 30 procent en Asko met 50 procent.

Naar de belangenverstrengeling tussen Asko en AVA loopt nog steeds een onderzoek van het Bundeskartellamt, dat toezicht houdt op de concurrentieverhoudingen in Duitsland.