Sinds Wende steeds meer autodiefstal

DEN HAAG, 8 OKT. Het aantal autodiefstallen is de afgelopen jaren toegenomen van 24.000 in 1989 tot 33.000 in 1991. De spectaculaire groei is vooral te verklaren uit de val van de Berlijnse Muur in 1989 waardoor “een geheel nieuwe markt voor gestolen auto's ontstond”. De Volkswagen Golf is bij autodieven in absolute zin favoriet. Van dit type werden er in 1990 2.472 gestolen. Het aantal teruggevonden auto's is gedaald van 63 procent in 1989 tot 53 procent in 1991.

Dit blijkt uit een artikel in SEC, tijdschrift voor Samenleving en criminaliteitspreventie van het ministerie van justitie, dat volgende week verschijnt.

Op de zogeheten "Autodiefstallen-Top 10' staan de Opel Kadett en Opel Ascona op de tweede plaats. Het minst diefstalgevoelige automerk is de (Joegoslavische) Zastava. De kans dat een Zastava-bezitter zijn auto definief kwijtraakt wordt geschat op nul: alle vier in 1991 gestolen Zastava's werden teruggevonden.

Nieuwkomers in de top zijn Opel, Saab, Audi, Daf en Ford, terwijl Rover, Alfa Romeo, Mini, Fiat en Jaguar uit de top 10 zijn verdwenen. De relatieve kans op diefstal is het grootst voor de Lancia Thema (1 op 51). Bij de Volkswagen Golf is die kans 1 op 109.

Vergeleken met 1986 is de kans op permanent verlies bij een aantal automerken aanzienlijk groter geworden. Minder dan een kwart van de gestolen Porsches kwam terug bij de eigenaar. Lancia, Opel en Saab hebben relatief hoge terugmeldingspercentages. Dat zou volgens Justitie erop kunnen duiden dat deze merken vooral populair zijn bij joyriders.