Peugeotverkopen dalen 1,3 procent

PARIJS, 8 OKT. De autoverkoop in Europa zal in 1993 met 1,3 procent afnemen tot 13,11 miljoen stuks. Dit jaar vermindert de verkoop al met 1,5 procent. Torenhoge rentelasten en wilde valutaschommelingen zullen de toch al wankele Europese automarkt verder onder druk zetten, zo verwacht Jacques Calvet, topman van het Franse autoconcern Peugeot/Citroën.

Calvet kwam met zijn sombere prognose aan de vooravond van de jaarlijkse autoshow van Parijs, die vandaag begint. Calvet, een uitgesproken tegenstander van Europese integratie, liet verder blijken dat Duitsland door de uitstraling van zijn hoge rente “de sappen uit het economische leven in Europa perst”. “Het zegevierende monetairisme zoals dat door de Duitse centrale bank wordt gekoesterd, leidt tot afneming van consumptie en investeringen.”

De recente devaluatie van de Italiaanse lire, de Spaanse peseta en het Britse pond geeft de autoproducenten in de betreffende landen een duidelijk prijsvoordeel. Peugeot moet daar snel op reageren om concurrerend te kunnen blijven optreden.

Grote koersschommelingen vragen om snelle reacties van de autoproducenten. Zonder al te veel in details te willen treden noemde Calvet de recente prijsverhoging van Volkswagen in Italië waar het merk marktleider is. Behalve de devaluaties in Europa maken de zwakke dollar en de “opzettelijk” ondergewaardeerde yen het voor Peugeot uiterst moeilijk om op die markten te opereren.

Tegen deze sombere achtergronden zei Calvet blij te mogen zijn met de resultaten van Peugeot, die in het eerste halfjaar met 2,2 procent zijn gestegen. Het marktaandeel in Europa nam toe van 11,6 procent in augustus vorig jaar tot 12,1 procent in dezelfde maand dit jaar. Wel vermoedt Calvet dat de valutaschommelingen een negatieve invloed kunnen hebben op de resultaten van het tweede halfjaar. (Reuter)