Beurs speculeert op overneming; Uitspraak topman Philip Morris stuwt koers Heineken op

ROTTERDAM, 8 OKT. Op de Amsterdamse beurs boekte het aandeel Heineken vanmorgen forse koerswinst. Directe aanleiding voor de koersstijging is de uitlating van financieel directeur Hans Storr van Philip Morris tegen het Duitse zakenblad Wirtschafswoche dat het Amerikaanse voedings- en tabaksconcern belangstelling heeft voor overname van Heineken.

“Wij zijn geïntereseerd (in Heineken), het is de enige brouwerij van internationale betekenis die overal goed vertegenwoordigd is en winst maakt”, verklaart Hans Storr tegenover Wirtschaftswoche. Het interview met Storr staat in het morgen te verschijnen nummer van Wirtschaftswoche.

Bij Heineken reageert men laconiek op de uitspraken van Storr. “Philip Morris heeft tegen ons nog niets gezegd”, aldus een woordvoerster van het Heinekenconcern. “Geruchten over een mogelijke overname van Heineken duiken ieder jaar op. Maar wij houden vast aan ons beleid dat wij op eigen kracht verder willen groeien.” Zonder medewerking van Heineken is een overname moeilijk te realiseren, zegt de woordvoerster, “omdat de familie Heineken een controlerend belang heeft in de holding”. De Heineken Holding heeft op zijn beurt weer een meerderheidsbelang in alle werkmaatschappijen van de onderneming.

PAG.25BEURSTHEMA

Philip Morris wil geen commentaar geven op de recente uitspraken van financieel directeur Hans Storr. Volgens een woordvoerder op het Amerikaanse hoofdkantoor van het concern hanteert de onderneming een beleid om nooit in het openbaar te speculeren over dit soort transacties. Hij acht het daarom zeer waarschijnlijk dat de Duitse verslaggever “de opmerkingen van Storr verkeerd heeft begrepen of uit zijn verband heeft gerukt”.

Philip Morris poogt al enkele jaren zijn positie op de Europese voedingsmarkt te versterken. De onderneming, die in Nederland vooral bekend is als fabrikant van het sigarettenmerk Marlboro, is op dit moment mondiaal het grootste voedingsmiddelenconcern. De omzet bedroeg vorig jaar 4,3 miljard dollar (6,9 acht miljard gulden), iets meer dan de gezamenlijke omzet van de twee grootste concurrenten in deze branche, het Nederlands-Britse concern Unilever en de Zwitserse onderneming Nestlé.

Omdat de reclame voor sigaretten de laatste jaren steeds sterker aan banden is gelegd, is Philip Morris op zoek gegaan naar andere manieren om de miljoenenopbrengst uit de verkoop van tabak te besteden. In de Verenigde Staten nam het concern achtereenvolgens de voedingsmiddelenbedrijven General Foods, Kraft en Jacobs Suchard over. Dezelfde groeistrategie wil Philip Morris nu ook in Europa toepassen.

Heineken past precies in dit plaatje, aldus analisten. De Nederlandse bierbrouwer beschikt over een aantal zeer sterke merken en een goed internationaal verkoop- en distributienet. Philip Morris dat, dat dank zij dochter Miller Brewing Company, in de Verenigde Staten nu de op een na grootste bierbrouwer is, zou via Heineken ook in Europa een groot marktaandeel kunnen veroveren.

Het Heinekenconcern is zich terdege bewust van de belangstelling van grote voedingsmiddelengiganten als Philip Morris en Unilever. Maar de bierbrouwer, die vorig een omzet behaalde van 8,7 miljard gulden en een winst van 409,7 miljoen gulden, ziet vooralsnog geen reden om de zelfstandigheid op te geven. Zonder medewerking van oud-topman F. Heineken, die zijn meerderheidspakket aandelen veilig heeft ondergebracht in een aparte stichting, lijkt volgens marktkenners de kans op overname uitgesloten.