Reputatie van EBBC brokkelt nog verder af

DEN BOSCH, 7 OKT. Je probeert al jaren zo professioneel mogelijk over te komen maar juist op het moment dat zo'n houding je wel eens zou kunnen redden van het faillissement, viert het amateurisme hoogtij. Het overkwam de Bossche basketbalclub EBBC, wanhopig op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor, gisteravond in de Europa-Cupwedstrijd tegen Stroitel Samara. Het geleur om “een paar rotcenten” (coach Cor van Esch) leidde toen tot een nieuwe aanslag op de toch al afbrokkelende reputatie van topbasketbalclub.

De in financiële nood verkerende basketbalclub bood haar shirt tegen een dumpprijs aan. Gisteravond mochten belangstellenden voor zesduizend gulden als "dagsponsor' optreden. Aan het eind van de middag kreeg commercieel adviseur Ton Moonen via zijn autotelefoon het verlossende bericht dat er zich een kandidaat had gemeld. Dat uitgerekend tijdens de wedstrijd waarin het bereiken van de derde ronde in de Europa Cup werd afgedwongen (95-81 na eerdere winst in de uitwedstrijd) iets triviaals als het bedrukken van een sportshirtje nog opgewonden taferelen tot gevolg had, geeft de huidige situatie bij EBBC misschien wel treffend weer. Om zes uur, twee uur voor aanvang van het duel, werd EBBC verzocht de te bedrukken shirts naar Best te brengen maar omdat de club vreesde bij eventuele vertraging in adamskostuum de zaal te moeten betreden, werd daarvan afgezien. De eerste helft werd derhalve in shirts met het opschrift van de oude sponsor Pro-Specs gespeeld terwijl in de catacomben van De Maaspoort een voorraad shirts van de nieuwe naam Grosfilex werd voorzien. De gelegenheidssponsor gaf EBBC een beetje hoop omdat het wil praten over een langere verbintenis.

    • Leon van Eijndhoven