Beschadigde "Black box' teruggevonden

AMSTERDAM, 7 OKT. Een van de twee vluchtrecorders van de zondag verongelukte El Al-Boeing is vanmiddag zwaar beschadigd in de Bijlmermeer teruggevonden.

Deze "flight data recorder' (de zogenoemde Black box) bevat technische gegevens over de rampvlucht. Het ministerie van verkeer en waterstaat is “pessimistisch” of op grond van de recorder relevante informatie over de rampvlucht kan worden verkregen. Dit heeft het ministerie van verkeer en waterstaat vanmiddag meegedeeld. De tweede vluchtrecorder, de "cockpit voice recorder', waarop de geluiden staan geregistreerd in de cockpit tijdens de rampvlucht, was vanmiddag nog niet opgespoord.

De gevonden recorder is verzonden naar de Accident Investigation Board van Farnborough, een nabij Londen gevestigd onderzoeksbureau voor de luchtvaart.

De aanname dat het verongelukte vrachtvliegtuig tijdens zijn noodvlucht twee motoren heeft verloren, staat op losse schroeven. Dat valt op te maken uit een brief die minister Maij-Weggen vandaag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het internationale onderzoeksteam dat de oorzaak van de ramp probeert te achterhalen heeft inmiddels de rechter buitenmotor in het Gooimeer teruggevonden en geborgen - compleet met de bevestiging aan de vleugel. Het onderzoeksteam spoorde elders de uitlaatpijp - de "tailcone' - op, die tijdens de vlucht van de motor is afgevallen.

De verkeersleiding van de luchthaven Schiphol was er afgelopen zondagavond niet van op de hoogte dat het neergestorte toestel ruim vijf minuten voor de crash reeds één motor aan de rechtervleugel had verloren. Dit heeft Th. Croon, hoofd luchtverkeersbeveiliging op Schiphol, desgevraagd meegedeeld. Gezagvoerder Y. Fuchs van de El Al-Boeing heeft het verlies niet gemeld aan "Amsterdam Radar', dat de vluchtbegeleiding van het toestel boven het Gooi juist had overgenomen van de Terminal Control Area rondom het vliegveld. Een en ander wordt niet vermeld in het overzicht van de rampvlucht dat minister Maij vandaag aan de Kamer zond.

Th. Croon zegt dat de verkeersleiding die avond tussen 18.22 uur en 18.35 uur uit de cockpit van het in grote moeilijkheden verkerende vliegtuig geen boodschap heeft ontvangen over wat hij noemt “de motor-separatie”. Croon: “Korte tijd na de noodmelding: mayday mayday, waarbij een brand in motor drie wordt gerapporteerd (18.27.56 uur) hoort de verkeersleiding iemand zeggen: "we also lost engine four.' De verkeersleider heeft daaruit begrepen dat ook die motor was afgezet. Het moet, afgaande op onze band met vluchtgegevens binnen een minuut zijn gebeurd”.

Deskundigen menen dat er aanwijzingen zijn dat het vliegtuig te zwaar beladen was. Het take-off gewicht van het vliegtuig mocht volgens fabrikant Boeing niet meer dan 351.000 kilo zijn. Afgaande op de gegevens over lading en brandstof was het zwaarder.