Verzekering soepel bij uitkeren schade aan getroffenen

AMSTERDAM, 6 OKT. Slachtoffers van de ramp met de neergestorte Boeing 747 in Amsterdam die zijn verzekerd, krijgen de geleden schade zonder veel problemen vergoed.

Dit zegt G. Kloosterboer, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars in Nederland. Voor onverzekerde slachtoffers of voor nabestaanden van onverzekerde slachtoffers zal dat een stuk moeilijker worden. Nabestaanden van verzekerde slachtoffers die niet kunnen worden gedentificeerd krijgen pas een vergoeding als de rechter een overlijdensacte heeft afgeven. Vermoedelijk zal een groot deel van de dodelijke slachtoffers niet kunnen worden gedentificeerd. De rechter kan dan een collectieve overlijdensacte afgeven.

De honorering van de claims is afhankelijk van de verzekeringen die de slachtoffers hebben afgesloten. De schade is verzekerd op opstal- en inboedelpolissen, autocascoverzekeringen en op ongevallen-, arbeidsongeschiktheids-, ziektekosten- en levensverzekeringen.

De voorzitter van de Aviation Insurance Offices Association uit Engeland, G. Nichols, zei vanochtend dat de ramp mogelijk “de hoogste schadeclaims oplevert die de luchtvaart-industrie ooit heeft gekend”. Hoe het zal gaan lopen met die schadeclaims, is volgens Kloosterboer nog uiterst vaag. Over de hoogte van de claims is nog nog niets te zeggen. “Zolang de berging nog in volle gang is, kan de schade nog niet opgemaakt worden”, aldus Kloosterboer.

Het vermoeden bestaat, dat in de getroffen flats veel illegalen woonden. Zij hebben een oproep gekregen schadeclaims in te dienen. Of dat ook betekent dat ze geld uitgekeerd krijgen, is volgens Kloosterboer echter nog niet zeker. Het probleem van de aansprakelijkheid is, mede als gevolg van een onvolkomenheid in het Nieuw Burgerlijk Wetboek over aansprakelijkheid bij dit soort rampen, voorlopig nog niet opgelost. Voor verzekerden speelt dat probleem niet.

Voorts is er het probleem wie zich gedupeerde mag noemen. Eerdere vliegtuigrampen, zoals die met het SLM-toestel op Zanderij in 1989, hebben echter geleerd dat er een stroom van schadeclaims binnen kan komen van mensen die minder direct bij de ramp betrokken zijn. Jarenlang procederen is vaak het gevolg.