Homo-cliché

Gerrit Komrij maakt zich druk over het streven van de hoofdstedelijke VVV om Amsterdam te profileren als Gay Capital (NRC Handelsblad, achterpagina 23 september). Hij voelt zich geroepen de schrijvers van de adviesnota aan de Gemeente hieromtrent sissend af te doen (club) “ter versterking van de lesbische en homo-consumptiecultuur”.

Komrij doet de omschrijving van de homo-toerist als marketingsegment dramatisch-marxistisch af met “De moderne flikker chanteert met kapitaal”. Lieve meneer Komrij, de seksuele rebellen van weleer buiten hun verworven (inmiddels niet meer zo) nieuwe inzichten per definitie uit in de hyper-commerciële reclame- en marketingwereld.

Dit is allemaal nog wel om te lachen, zo'n zure ouwe nicht. Maar dan gaat Komrij echt te ver: “Ook de homo's zelf zouden er dus niet aan mee moeten doen hun rechtvaardiging aan hun financiële inbreng te ontlenen”. De nadruk op de financiële inbreng van homo's is niet zozeer een rechtvaardiging, als wel een simpele vaststelling van de realiteit. Door meer geld en minder afhankelijkheden is vooral reizen een belangrijke homo-hobby. Gay Tourism als één van de targets in de Tourist-Marketing van de VVV-Amsterdam bezorgt de steeds meer verloederende hoofdstad niet alleen meer inkomsten, maar ook de glamour van een bruisende wereldstad. En daar zijn zowel bestuuders als bewoners van de hoofdstad inmiddels van overtuigd.

Maar ja, zo verzucht de romantische Komrij, homo's met een meer dan gemiddeld inkomen houden zich überhaupt niet bezig met hun "homoseksuele identiteit'. Het tijdperk van de zielige, lieve en vrouwen-begrijpende homo is afgesloten. Hetzelfde geldt voor de geforceerde scheiding tussen flikkers en lesbollah's. De Gay Capital-strategie van de VVV is een belangrijke stap vooruit in de professionalisering van de gay marketing in Nederland.

    • Drs. Klaus van den Berg