Cursus Italiaans koken: een commercial nieuwe stijl

Echt Italiaans Koken, morgen, Ned. 3, 17.30-18.00u.

Morgenmiddag vertoont de VARA de eerste aflevering van een zesdelige cursus Italiaans koken, gepresenteerd door de in Nederland werkende Italiaanse restaurateur en chef-kok Roberto de Luca en de als vraagbaak fungerende Paula Patricio, onder de titel: Echt Italiaans koken. Ha, dacht ik, zou er nu eindelijk eens een kookcursus van Nederlandse makelij op het scherm komen die niet tot vervelens toe toont hoe een aantal ingrediënten in een pan wordt samengebracht, maar die door de wijze van informatieverstrekking en het kader waarin gerechten worden geplaatst de kijker enthousiasmeren tot het maken van die gerechten. Het heeft niet zo mogen zijn. Na het zien van de eerste twee afleveringen was duidelijk dat het niet om een cursus Italiaans koken gaat, maar om het aan de man brengen van een gesponsord kookboek met regionale Italiaanse gerechten, waarbij natuurlijk de produkten van de sponsors ruim in beeld komen zoals dat ook in het boek het geval is. Een kookcursus onder valse vlag. Per aflevering worden slechts drie gerechten besproken - veel meer dan wat groenten snijden is het niet - de rest van de tijd wordt benut voor het aanprijzen van wijnen door Hubrecht Duijker onder het mom van wijnadvies. De camera dwaalt door de wijngaarden en -kelders van de sponsors en Duijker leest merendeels buiten beeld als voice over de informatieve wijnteksten voor uit het kookboek. Daarnaast neemt de camera ter verpozing van de vermoeide cursist veelvuldig kijkjes op lokatie bij een bakker van soepstengels, op terrasjes en markten, in de vinotheek of een pittoresk kerkje met fresco's. Dat alles is op een zeer ongenspireerde manier aan elkaar geplakt. Wat het feitelijke koken betreft, heeft regisseur Nico van Aemstel beide presentatoren niet op een rij gekregen. De Luca fladdert wat door de ingrediënten en wat hij onderwijl zegt is buitengewoon oninteressant voorzover het te verstaan is.

Telkens vergeet hij dat het feitelijk om een kookcursus gaat en niet om wat een restaurateur belangrijk vindt voor de gang van zaken in zijn restaurant. Zo prijst hij de hygiëne in zijn keuken aan, benadrukt dat hij de venkel wast - wat naar zijn zeggen in geen enkele restaurantkeuken gebeurt - en haalt de hele porseleinkast van zijn restaurant overhoop bij het opmaken van de gerechten. Mevrouw vraagbaak is niet erg nieuwsgierig en wat ze per ongeluk vraagt wordt niet duidelijk door De Luca beantwoord. Wat olijfolie van de eerste persing is moet de cursist maar raden, dat mozzarella en Parmezaanse kaas Italiaanse kazen zijn is werkelijk verhelderende informatie en dat je ook voorgeraspte Parmezaan uit een zakje (lees sponsor) kunt gebruiken is wel heel erg handig. Over smaak wordt met geen woord gerept. Mevrouw houdt vooral van handig en snel en trekt met haar veel te lange nagels zonder die te breken de handzame blikjes met ingeblikte en voorgesneden tomaten van de sponsor open. “Als de huisvrouw geen citroen in huis heeft”, zegt de veelgeroemde chef-kok De Luca terwijl hij een citroen halveert om die over de carpaccio uit te knijpen, “kan ze ook wat anders gebruiken”. En ja hoor, mevrouw sprietst al vers "citroensap' uit zo'n geel plastic citroentje over de carpaccio. Enfin, de kookliefhebber zit met gekrulde tenen te kijken en de cursist weet aan het einde van een aflevering in ieder geval welke produkten hij moet kopen. Voor de recepten moet hij dan maar het cursuspakket aanschaffen voor ƒ 49,50, dat behalve het kookboek bol staat van produkten van sponsors. In de aflevering soepen zegt De Luca na het maken van een stracciatella alla romana, om aan te geven hoe eenvoudig het is: "Kat in het bakkie'. Die oer-Hollandse uitdrukking heeft deze Italiaan stellig opgepikt van de programmamakers tijdens de opnamen van deze commercial nieuwe stijl.