Brussel: fiat voor Air France-Sabena

BRUSSEL, 6 OKT. De Europese Commissie keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Sabena en Air France goed, nu is beloofd om concurrenten op een aantal bestemmingen te zullen toelaten.

Gisteren liet commissaris Leon Brittan (mededinging) weten dat het akkoord “een serieus maar beperkt probleem” opleverde voor de vrije concurrentie op de verbindingen met Afrika, Turkije, Hongarije en tussen België en Frankrijk. Ook dreigde er op vliegveld Zaventem een monopoliepositie voor Sabena/Air France te ontstaan. Beide maatschappijen en de Belgische en Franse staat hebben nu echter een aantal overeenkomsten gesloten, waardoor de Commissie tevreden is gesteld. Het staat nu Air France vrij om een belang van ruim 37 procent in Sabena te nemen.

De Commissie voorzag een monopolie op de verbinding tussen Brussel en Lyon, Brussel-Nice en Brussel-Parijs. Air France of Sabena zal zich nu van de bestemming Lyon en Nice terugtrekken, ten gunste van een concurrent. De bijbehorende landingsrechten (de zogeheten "slots') en luchthavenfaciliteiten zullen ook worden overgedragen. Op de lijn Parijs-Brussel zullen andere maatschappijen dezelfde faciliteiten krijgen als Sabena/Air France, zodat die met dezelfde frequentie kunnen vliegen. De nieuwe maatschappij is van plan tussen Parijs en Brussel een pendeldienst te beginnen, die als gevolg van deze afspraak beperkt zou kunnen worden tot tien per dag.

De Frans/Belgische luchtvaartmaatschappij is tevens bereid, om zodra zich een concurrent aandient, de dienstregeling op een aantal bestemmingen in Afrika te delen. Het gaat om de wekelijkse vluchten op Kigali en Bujumbura van Air France en de vluchten op Niamey, Ougadougou en Bamako van Sabena. Ook op de vluchten naar Hongarije en Turkije zal concurrentie worden toegestaan. De vraag naar die bestemmingen is daarvoor nu echter nog te gering. Voor de luchthaven Zaventem is afgesproken dat andere maatschappijen gedurende tien jaar minimaal recht hebben op een kwart van alle landingsmogelijkheden.