Vrees voor meer dan 200 doden na vliegramp

AMSTERDAM, 5 OKT. Bij de vliegtuigramp in de Amsterdamse Bijlmermeer zijn waarschijnlijk meer dan tweehonderd mensen omgekomen. Het is de grootste ramp in Nederland sinds de watersnood van 1953.

Koningin Beatrix, kroonprins Willem Alexander, minister-president Lubbers en de ministers Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) en Dales (binnenlandse zaken) bezochten het rampgebied rond het middaguur.

Tegen het eind van de ochtend waren veertien doden geborgen. Negentien gewonden van de oorspronkelijk 27 lagen nog in verscheidene ziekenhuizen.

Het El Al-toestel, een Boeing 747-200F boorde zich gisteravond rond half zeven in het flatgebouw Groeneveen/Kruitberg, waar officieel 239 bewoners staan ingeschreven. Het gaat daarbij om de tachtig appartementen die volledig zijn uitgebrand en verdwenen. Bewoners gilden, buurtbewoners raakten in paniek en velen sprongen van balkons. De eerste hulpverleners waren binnen een halfuur ter plekke.

Vanmorgen waren 209 mensen als vermist opgegeven. Burgemeester Van Thijn stelde vanochtend dat niet vast staat of alle vermisten ook zijn omgekomen. In de verwoeste flats woonden volgens omwonende veel illegalen.

Vanochtend bestond nog instortingsgevaar aan een zijde van het getroffen gebouw, waardoor het bergingswerk werd bemoeilijkt. Verwacht wordt dat het bergen van de slachtoffers zeker vier dagen zal vergen. De kans dat nog mensen levend uit het rampgebied vandaan komen is “tot nul gedaald”, aldus commandant Ernst van de Amsterdamse brandweer. De identificatie van de slachtoffers zal, gegeven de verminking van vele lichamen, vermoedelijk uitermate gecompliceerd zijn.

Zo'n 175 bewoners van de getroffen Bijlmerflats zijn vanochtend ondergebracht op verschillende lokaties in Amsterdam. De meesten zijn opgevangen in een sportcentrum en een zeevaartschool.

De oorzaak van de ramp was vanmiddag nog onbekend. Minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat zei vanochtend dat prioriteit wordt gegeven aan de bergings- en reddingswerkzaamheden. Duidelijk is wel, aldus de minister, dat de bemanning van het El Al-toestel gisteravond na “een trage klim” een aanvankelijk aangeboden landingsbaan afwees. Omdat het toestel zich op 5.000 voet hoogte bevond kon het zich onmogelijk onmiddellijk op een noodlanding richten. Daardoor maakte het toestel een ronde voodat het neerstortte. Volgens een medewerker van de verkeersleiding heeft de bemanning niet genformeerd naar een lokatie voor een noodlanding buiten de bebouwde kom. De laatste melding die van de vliegenier werd vernomen was: “going down”.

Het onderzoek naar de oorzaak van de ramp zal door de Nederlandse autoriteiten gezamenlijk met de Verenigde Staten, Israel en de Israelische geheime dienst ter hand worden genomen, aldus Maij. Het El Al-toestel is zestig meter breed, zeventig meter lang, tien meter hoog en, inclusief 84.000 liter brandbare kerosine, 350.000 kilo zwaar.

Er waren vanochtend geen aanwijzingen voor sabotage. Veiligheidsdeskundigen sluiten dat vrijwel uit, gezien de extreem strenge veiligheidsstandaarden die El Al hanteert. De New Yorkse correspondent van het Israëlische blad Ma'ariv wijst erop dat de technische conditie van het vliegtuig slecht was. El Al en ook functionarissen van Schiphol ontkennen dat.