Oplevering van Kanaaltunnel half jaar later

LONDEN, 5 OKT. De opening van de spoorwegtunnel onder Het Kanaal is uitgesteld tot 15 december 1993 en de kosten lopen op tot 23 miljard gulden. Dat blijkt uit het halfjaarverslag van Eurotunnel PLC, het Brits-Franse consortium dat verantwoordelijk is voor de bouw.

De nieuwe opleveringsdatum betekent een vertraging van zes maanden. Volgens Eurotunnel-voorzitter Alastair Morton zal de spoorlijn niet voor het vierde kwartaal van 1994 op volle capaciteit draaien, omdat ook de produktie van de passagiers- en goederentreinen die door de tunnel gaan rijden is vertraagd.

Morton zei voor de BBC-radio: “De precieze voltooiingsdatum van een enorm project als dit is afhankelijk van een nauwkeurig management tot het einde van de aannemers van TML (Trans-Manche Link). We doen ons best goede voorspellingen te doen, maar het ligt in hun handen.”

Volgens de jongste ramingen gaat de vijftig kilometer lange tunnel ruim 23 miljard gulden kosten. Oorspronkelijk werd uitgegaan van ongeveer 14 miljard gulden. Eurotunnel houdt er rekening mee naar nieuwe geldschieters te moeten zoeken, hoewel vanmorgen werd benadrukt dat er voldoende geld is om de bouw eind 1993 af te ronden. Morton zei dat de financiële afwikkeling na die tijd afhankelijk zal zijn van de ontwikkeling van het vervoer door de tunnel in 1994 en van de rentestand. De twee spoortunnels tussen het Zuidengelse Folkstone en Calais in Noord-Frankrijk waardoor passagiers vervoerd zullen worden zijn inmiddels klaar. Ook de kleinere onderhoudstunnel is gereed, maar aan rails, elektriciteit, signalen en andere faciliteiten moet nog worden gewerkt.

Het Franse staatsspoorwegbedrijf SNCF heeft inmiddels interesse getoond om delen van de Britse spoorwegen over te nemen en aangepast aan te sluiten op het net van de hogesnelheidstrein TGV. De Britse regering wil het spoorwegbedrijf British Rail privatiseren. In geheime besprekingen met de Britse regering zou SNCF hebben voorgesteld in elk geval de onlangs gemoderniseerde lijn Londen-Edinburgh te gaan exploiteren. Het Britse ministerie van handel en industrie is er tegen dat buitenlandse staatsbedrijven als SNCF investeren in particuliere Britse ondernemingen. Dat wordt gezien als nationalisering via de achterdeur. De Britse minister van transport, John MacGregor, is echter voorstander van een volkomen open inschrijving bij de privatisering van British Rail, waarbij bedrijven uit binnen- en buitenland kunnen bieden. (AP, Reuters)