Paaltje

De Bijenkorf in Amsterdam heeft een parkeergarage gebouwd midden in de middeleeuwse stad.

De Warmoesstraat ter hoogte van de St. Jansstraat, waar ooit de woning van de hertog Alva stond, is veranderd in een dode wand. In de St. Jansstraat is door Krasnapolsky een soortgelijke prestatie geleverd. De vroeger zo levendige straat is over de volle lengte verworden tot een levenloze muur.

Voor een parkeergarage wordt niet alleen stadsbebouwing opgeofferd, het is ook een uitnodiging de auto te nemen. Het kan, we hebben op u gerekend... maar het kan niet. De parkeergarage werkt als een magneet en zorgt voor onoplosbare verkeersproblemen. Bij de St. Jansstraat, maar ook op het Damrak en de Dam.

Elke dag is het raak. Op zaterdag staat de file zelfs tot voorbij de Munt. (Ga tijdens een van de drie vandaag begonnen Dolle Dagen bij de Bijenkorf maar eens kijken. Als u vanaf de Munt met de file meeloopt, haalt u de rij auto's moeiteloos in. Bij de Dam zult u het kruispunt geblokkeerd zien, welke kleur het stoplicht ook heeft.)

De schade door stagnatie in het tramverkeer loopt in de tienduizenden guldens. In het stappenplan voor een autoluw Amsterdam wil men mensen aanstellen om dit te voorkomen. Gevraagd: autofile-begeleiders in het kader van "Amsterdam autoluw'.

Maar ook de fietsers komen in de problemen. Om de fietsstrook bij de afslag naar de parkeergarage van de Bijenkorf vrij te houden staat er sinds november 1990 op het Damrak een paaltje. Sinds enige tijd echter pleit de Bijenkorf, bijgevallen door de Kamer van Koophandel en de winkeliersvereniging, ervoor dit obstakel te verwijderen. Niet de file is het probleem, maar het paaltje.

Want het paaltje werkt: het houdt het fietspad vrij van wachtende auto's. Maar de Bijenkorf wil het fietspad op het Damrak gebruiken als extra opstelstrook voor auto's. Voor het warenhuis is al een complete straat met tramlus geannexeerd. Op de Dam is al een te hoog gebouw neergezet, een puur speculatie-object waarvan nu nog drie etages onverhuurd zijn. Bovendien is er al een dubbele opstelstrook op het Beursplein. De Bijenkorf is belangrijk voor Amsterdam, maar het openbaar vervoer, de fietsers en een gezellig Damrak zijn ook belangrijk voor de Bijenkorf.

Het paaltje is de lakmoesproef voor het Amsterdams beleid. Hoe autoluw wordt de binnenstad? Het paaltje gaat het antwoord geven.

    • Luud Schimmelpennink