Bij elke jas een pet

Giamboi, Hartenstraat 20, Amsterdam.

Wie in Amsterdam wil winkelen moet wandelschoenen aantrekken. De grachten zijn prachtig, maar winkels zijn er vrijwel niet en de stoepen zijn hobbelig. Wie de PC Hooftstraat te duur en de Kalverstraat-Nieuwendijk te druk vindt, is aangewezen op de radiaalstraatjes die de grachten met elkaar verbinden. Van die dwarsstraatjes is de Hartenstraat al lang een van de leukste.

“Ik voelde dat er iets moest veranderen,” zegt hoeden- en kledingontwerpster Brigit Vermeulen. Sinds ze in 1989 aan de Academie van Den Bosch afstudeerde, heeft ze ieder jaar collecties uitgebracht. Eerst voornamelijk hoofddeksels die als unica of in een kleine oplage aan winkels in Nederland werden verkocht. Vorig jaar kwamen daar bijpassende jacks en tassen (ontworpen door Georgette Koning) bij. Drie jaar lang liep Vermeulen winkels en beurzen af met haar collectie. Maar de energie die daarin ging zitten, wierp te weinig vrucht af. Daarom opende ze onlangs in de Hartenstraat de winkel "Giamboi' waar haar eigen ontwerpen naast die van anderen worden verkocht.

Vermeulens' eigen collectie omvat jacks, jassen en vestjes van een kortharig imitatie-bont met naar buiten gewerkte naden in contrasterende stiksels. Het bont is een blend van wol en alpaca en voelt natuurlijk zacht aan. De jassen hebben onder de kraag een col die dichtgeritst kan worden, zodat je zonder sjaal lekker warm door herfst en winter stapt. Verder heeft ze strakke tot over de knie vallende schipperstruien en jasjes en korte broekjes van een groffe tweed. Van alle materialen zijn er bijpassende petten, zoals baseball-petten met naden en oorkleppen, Russische petten met opgeslagen klep en rolmutsen van wol.

Verder biedt Giamboi een passende keuze uit het werk van het Franse Morgan en de Nederlandse merken Ateliers Humanoid, Trois de Boulogne en Life Quality Clothing (Amerikaans ogende herenkleding). Ook handgemaakte schoenen en laarzen van Lillian Anderson worden verkocht. Het zijn met stof - een elastische zakelijke krijtstreep - overtrokken pumps, lieslaarzen en korte laarsjes met sokophouders. Alle kleding beschrijft Vermeulen als "nuchter en zonder onzin'. Het is niet gericht op een bepaalde leeftijdsgroep. “Leeftijd doet niet terzake, het is geen factor meer voor het bepalen van de doelgroep, dat merk ik in de winkel. Het gaat veel meer om een bepaald type mensen.” Ze verkoopt aan meisjes van vijftien, maar ook aan mannen en vrouwen van boven de vijftig, die zich aangetrokken voelen tot kleding "zonder tierelantijntjes'.