Nutricia moet het doen met minder groei

Na jaren van dubbele groeicijfers wordt Nutricia nu geconfronteerd met een minder spectaculaire groei van het resultaat. Steeds fellere concurrentie en het zwakke pond spelen de producent van babyvoeding, dieetvoeding en klinische specialiteiten parten.

Het op de lokale markt genoteerde aandeel Nutricia was in 1991 nog een van de grootste stijgers. De koers steeg vorig jaar met ruim 34 procent tot 155 gulden. Beleggers waren bereid een flinke premie te betalen voor een jaarlijkse stijging van de winst per aandeel van 15 tot 20 procent. De koers/winst verhouding bedroeg circa 14, terwijl veel andere fondsen niet verder komen dan 11.

Ook dit jaar bleef de koers klimmen. Op 19 maart noteerde het voedingsconcern de hoogste koers van het jaar: 168,50 gulden. Sinds de bekendmaking van de tegenvallende resultaten over 1991 zit de klad er stevig in. Vandaag bracht het aandeel nog maar 113,50 gulden op. Een daling van 33 procent. Gezien de gewijzigde omstandigheden een realistische koers, zo luidt het oordeel van veel analisten.

Nutricia, dat 70 procent van de omzet in het buitenland maakt, had de afgelopen jaren de wind in de zeilen. De prijs van melk, een van de belangrijkste grondstoffen, daalde gestaag. Nutricia kon voor A-merken zoals Chocomel en Olvarit goede prijzen vragen. Bovendien is het concern actief in marktsegmenten (zuigelingen- en dieetvoeding, specialiteiten voor de medische sector) waar de marges over het algemeen goed zijn.

Nu lijkt het tij te keren. De daling van de melkprijs is tot staan gebracht en concurrenten Sandoz en Nestlé dwingen Nutricia iets aan de prijzen te doen. Bovendien zijn in het segment yogurtdranken steeds meer kapers op de kust. Zuivelcoöperaties en supermarktketens brengen eigen merken op de markt die goedkoper zijn dan Nutricia's Fristi. Tot overmaat van ramp heeft Nutricia last van de recessie in Groot-Brittannië, goed voor 20 procent van de omzet.

Toen de nieuwe bestuursvoorzitter ir.J.C.T. van der Wielen begin juli in een interview zei dat het niet zou lukken het groeitempo van de afgelopen jaren vast te houden, zakte de koers van het aandeel verder weg.

Op de langere termijn zien analisten nog wel groeimogelijkheden voor Nutricia. Zo heeft het als een van de weinige internationale voedingsconcerns toegang tot de beschermde Indonesische markt. De toegang tot deze grote markt dankt Nutricia aan de historische banden tussen Nederland en Indonesië.

    • Frank van Alphen