Bij IBM 40.000 banen weg

NEW YORK, 30 SEPT. Bij computergigant IBM verdwijnen nog dit jaar 40.000 man, ofwel 11 procent van het personeel. International Business Machines, de grootste computerproducent ter wereld, heeft vorig jaar een verlies geleden van 2,8 miljard dollar.

Het bedrijf kondigde begin dit jaar aan dat 20.000 banen verloren zouden gaan. De noodzaak dit aantal te verdubbelen is te wijten aan de slechte economie en de verscherpte concurrentie, aldus topman John F. Akers gisteren bij de bekendmaking.

Niet bekend

IBM is nog steeds het toonaangevende computerbedrijf doordat het de belangrijkste producent is van mainframes, waarop computers volgens het zogeheten Systems Network Architecture (SNA) zijn aangesloten. Ruim 62 procent van de grootste Amerikaanse bedrijven gebruiken SNA om hun computers met elkaar te verbinden. Volgens IBM werken meer dan 50.000 datasystemen op SNA.

IBM is actief in alle sectoren van de computerindustrie, maar verliest ondanks alles de mainframe-industrie niet uit het oog. De totale omzet in die sector is 50 miljard dollar en IBM heeft daar een aandeel in van 65 procent. Het bedrijf is zeer actief op het gebied van de supercomputers, dat vooral gericht is op het ontwikkelen van steeds snellere chips.

De bekendmaking eerder dit jaar dat IBM voor het eerst in zijn bestaan een verlies leed kwam niet als een verrassing. Het bedrijf verloor over 1991 maar liefst 26 miljard van zijn marktwaarde en daalde op de Fortune 500-lijst van 1 naar 6. In november was al een omvangrijke reorganisatie aangekondigd. De negen produktdivisies zouden min of meer afzonderlijk moeten gaan opereren. Ook ging IBM samenwerkingsverbanden aan, stootte verliesgevende onderdelen af en vormde een afzonderlijk bedrijf, IBM PC, dat de moordende concurrentie op de markt voor personal computers moest aangaan.

Met de grote concurrent Apple heeft IBM zich verenigd in de joint venture Kaleida, voor de ontwikkeling van multimediacomputers die ook audio- en videomogelijkheden hebben. Toshiba, Siemens en IBM werken samen op het gebied van de DRAM geheugenchips.

Het doel van het reorganisatieplan van 1991 was IBM flexiber te maken. IBM is net zo log als het groot is en staat bekend om zijn hiërarchische structuur en bureaucratische organisatie. Een derde van de prijs van elk produkt gaat naar marketing, administratie en andere overheadkosten.