Ramp met Pakistaanse Airbus: 167 doden, oorzaak nog onbekend; Nederlanders verongelukt in Nepal

AMSTERDAM/KATHMANDU, 29 SEPT. Bij de ramp met een Airbus A 300 van Pakistan International Airlines (PIA), die gisterochtend neerstortte nabij de Nepalese hoofdstad Kathmandu, zijn veertien Nederlanders omgekomen.

Dit is vandaag officieel bevestigd door een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij in Amsterdam. Alle 167 inzittenden van het toestel kwamen om het leven. De oorzaak van de ramp is nog onduidelijk.

Gisteren waren twijfels gerezen over het aantal Nederlanders in het toestel. Tot vanmorgen was alleen de lijst met reserveringen beschikbaar. Op basis van de boarding-lijst is nu vast komen te staan dat in het toestel 13 passagiers zaten uit Nederland alsmede één Nederlander die in de Verenigde Staten woonde.

De Pakistaanse Airbus A-300 stortte gisterochtend 22 kilometer ten zuiden van de Nepalese hoofdstad Kathmandu neer. Het toestel was onderweg van Karachi in Pakistan naar Kathmandu, met aan boord 12 bemanningsleden, zeven luchtvaartfunctionarissen en 148 passagiers, onder wie veel Europese toeristen.

De familieleden van de slachtoffers zijn inmiddels door de luchtvaartmaatschappij op de hoogte gesteld. De maatschappij heeft aangeboden hen naar het rampgebied over te vliegen. Twee familieleden van ieder slachtoffer kunnen naar het rampgebied worden vervoerd. Donderdagmiddag vertrekken de familieleden op een lijnvlucht van de PIA naar Nepal, om de lichamen van de slachtoffers te identificeren.

De luchtvaartmaatschappij zal zorg dragen voor het overbrengen van de stoffelijke overschotten van de omgekomen passagiers naar Nederland. De Pakistaanse luchtvaartautoriteiten hebben vanochtend toegezegd dat aan de nabestaanden een smartegeld van 10.000 tot 75.000 dollar per slachtoffer zal worden uitgekeerd.

Bijna de helft van alle inzittenden van het neergestorte toestel was afkomstig uit Europa. Onder hen waren behalve de 14 Nederlanders ook 34 Britten, 30 Spanjaarden, 10 Italianen, en twee Zwitsers. Velen van hen waren wandelaars en bergbeklimmers. Volgens PIA vormen de maanden september en oktober een gewild seizoen voor toeristen.

Twee van de 14 Nederlanders waren aanvankelijk van plan om via de bergen in Noord-Pakistan naar China te wandelen. Ze werden echter gehinderd door zware regenbuien en besloten een vlucht naar Kathmandu te boeken om het via Nepal te proberen, aldus de luchtvaartmaatschappij. Twaalf van de veertien reisden via de China-winkel in Amsterdam. Deze organisatie weigerde vanochtend commentaar te geven.

Pag 3: Ramp met Airbus Nepal is tweede in twee maanden

De wrakstukken van het toestel liggen verspreid over een oppervlakte van drie vierkante kilometer. Volgens reddingswerkers waren vanochtend 39 lichamen geborgen. Het bergingswerk wordt bemoeilijkt door regen en mist.

De zwarte doos met vluchtgegevens uit het toestel was vanochtend nog niet gevonden. De Nepalese luchtvaartautoriteiten zeiden nog geen informatie te hebben over de oorzaak van de ramp. Volgens woordvoerders van de luchthaven had de piloot drie minuten voor zijn verwachte landingstijd contact met de controletoren en maakte hij geen melding van complicaties of problemen. “Alles was normaal”, aldus het assistent-hoofd van de luchthaven. Luchtvaartbronnen in Pakistan melden echter dat de Airbus bij de nadering van de luchthaven te laag vloog, op 2.280 meter hoogte in plaats van de gebruikelijke 2.740 meter. Het toestel stortte neer in met dennebomen begroeide heuvels, op 2.181 meter hoogte.

Landen in Kathmandu is riskant, omdat een vliegtuig steil moet dalen tussen de omringende bergen naar de vallei waar de luchthaven ligt. De luchthaven van Kathmandu beschikt niet over radar of een Instrument Landing System (ILS), een computersysteem dat de gezagvoerder bij de landing bijstaat. Door de bergachtige ligging kunnen radar en ILS op de luchthaven niet effectief worden gebruikt, aldus luchtvaartbronnen. In plaats daarvan worden vliegtuigen begeleid met radiogolven.

De vliegramp met de Airbus is de tweede in Nepal in twee maanden tijd. Op 31 juli kwamen alle 113 inzittenden van een Thaise Airbus 310 om het leven, toen hun vliegtuig ten noorden van Kathmandu tegen een berg vloog.

Het meest recente ernstige ongeluk met een toestel van Pakistan International Airlines gebeurde in augustus 1989. Een Fokker Friendship met 54 mensen aan boord verdween in de bergen in noordelijk Pakistan. Het toestel is nooit gevonden.