Markt voor zoutjes groeit nog steeds

ROTTERDAM, 29 SEPT. Nederlanders knabbelen heel wat weg. Chips, borrelnootjes, kroepoek en allerlei andere zoutjes vormen in de meeste huisgezinnen een vast onderdeel van de dagelijkse boodschappen. De gemiddelde Nederlander verorbert al televisiekijkend jaarlijks bijna 5 kilo zoutjes en chips, een hoeveelheid die nergens in Europa wordt geëvenaard.

De markt voor deze hartige tussendoortjes blijft voorlopig nog groeien, aldus de fabrikanten. Marktleider Smiths, dat met produkten als Wokkels, Hamka's, Bugles en Superchips meer dan 50 procent van de Nederlandse markt in handen heeft, boekte vorig jaar een omzet van 280 miljoen gulden, een verdubbeling ten opzichte van vier jaar daarvoor. Om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen, heeft de onderneming zojuist een nieuwe fabriek geopend in Raamsdonk.

Smiths, een dochteronderneming van het Amerikaanse bedrijf General Mills is net gefuseerd met de Europese snackdivisie van PepsiCo. De omzet van de nieuwe onderneming, Snack Ventures Europe, bedraagt 600 miljoen dollar (960 miljoen gulden).Binnen tien jaar zal de jaarlijkse Europese omzet twee miljard dollar bedragen, voorspelde Michael Dolan, de president van Snack Ventures Europe, gisteren bij de officiële opening van de nieuwe fabriek.

“Het is een aantrekkelijke markt”, bevestigt R. de Zwart, commercieel directeur van Croky Chips, één van de belangrijkste concurrenten van Smiths. Maar, zegt hij daar onmiddellijk bij, “de concurrentie is zeer sterk”. Croky is onderdeel van KP Foods, een dochteronderneming van het Britse voedingsconcern United Biscuits. Volgens De Zwart wordt de chips- en zoutjesbranche steeds meer gedomineerd door een paar zeer grote fabrikanten en delven de kleintjes het onderspit.

Consumenten zijn verwend door het enorme aanbod aan hartige snacks en vragen om steeds weer andere produkten. Daarvoor zijn vaak grote investeringen nodig, terwijl de levenscyclus van een nieuw zoutje soms al na anderhalf jaar over de top heen te zijn. Uitzonderingen zijn de klassiekers als Wokkels en Nibb-it's, die al tientallen jaren op de markt stand weten te houden.

Zowel Smiths als Croky willen de komende jaren hun activiteiten in andere Europese landen sterk uitbreiden. Daarvoor moeten echter eerst een aantal cultuurverschillen worden overwonnen. In landen als Spanje en Italië grijpt de bevolking voorlopig nog liever naar een olijf van eigen bodem dan naar een zakje met Nederlandse aardappelprodukten.