Zwitsers stemmen in met aanleg van nieuwe tunnels door Alpen

ROTTERDAM, 28 SEPT. Een meerderheid van de Zwitserse bevolking heeft de aanleg van twee spoorwegtunnels door de Alpen goedgekeurd.

In een referendum dat gisteren werd gehouden, stemde 63,5 procent van de kiezers voor aanleg van tunnels door de Gotthard (54 kilometer) en de Lötschberg (28 kilometer). Ook ging de bevolking akkoord met een verlaging van de zogenaamde "stamp tax'; een belasting van 0,3 procent die in Zwitserland over iedere financiële transactie in de banksector moet worden betaald.

Deskundigen menen dat de aanleg van beide spoorwegtunnels een megaproject is, waarbij de Kanaaltunnel in het niet zal vallen. Het Zwitserse ministerie van verkeer raamt de kosten op 15 miljard Zwitserse frank, maar tegenstanders denken dat het project 30 à 40 miljard frank zal kosten inclusief de verbetering van aansluitende spoorlijnen. De aanleg van beide spoorlijnen zal tien tot vijftien jaar in beslag nemen.

De Zwitserse regering ziet in de goedkeuring van het tunnelproject ook een positief signaal wat betreft de ratificatie van de Europese Economische Ruimte (EER). De Zwitsers kunnen zich op 6 december in een volgend referendum uitspreken over dit verdrag. De EER is een samenwerkingsverband van de EG en de Europese Vrijhandelsassociatie, waardoor dit jaar een gezamenlijke markt van 19 landen tot stand komt. Een "nee' van de Zwitserse bevolking zou de aanvangsdatum van de EER, die op 1 januari 1993 is gepland, in gevaar hebben gebracht.

Het "ja' van de Zwitserse bevolking betekent dat de inwoners de mening van de regering delen dat het onmogelijk is uitbreiding van het vrachtverkeer door de Alpen tegen te aan. De overheid verwacht dat door de Europese integratie en de groeiende Italiaanse economie het vrachtvervoer door het gebergte omstreeks het jaar 2020 verdubbeld zal zijn.

In mei van dit jaar ging Zwitserland een overeenkomst met de EG aan, waarin de regering zich verplichtte tot de aanleg van beide spoorwegen. Nu besluiten transportondernemingen nog vaak de langere routes door Frankrijk en Oostenrijk te nemen, die vrachtwagens tot 40 ton toelaten. In Zwitserland mogen vrachtwagens niet meer dan 28 ton wegen en geldt bovendien 's nachts en op zondag een rijverbod voor het vrachtverkeer. Gevolg is dat het transit-verkeer door Zwitserland onder druk staat en dat Oostenrijk zich bij de EG beklaagt over een "oneerlijke' verdeling van de negatieve gevolgen van het vrachtverkeer door de Alpen, zoals een grote uitstoot van uitlaatgassen en luchtverontreiniging. Onderzoek heeft uitgewezen dat rond de Brennerpas de kans op longkanker 40 maal hoger is dan normaal.