De jury

"Ja, wat ik nou doe, dat valt dus altijd tegen daarna, je bent een beetje verpest door die tijd, want het was ontzettend leuk. En ik moet natuurlijk, want wij hebben geen pensioen. Ja, AOW dus, maar geen pensioen, nee, want dat is net als met acteurs, je bent toch free-lance. Ja, Wil hier, daar is 't iets gemakkelijker voor, want die heeft een weduwenpensioen d'r bij. Maar ik klaag niet hoor. 't Hoort er allemaal bij.''

Wanneer zijn jullie opgehouden?

""Twee jaar geleden zeg maar. En ik ben ietsje eerder begonnen dan Wil, dat was ongeveer de tijd van Irma la Douce, niet?''

""Ja, '62 daaromtrent. Nee, we hadden geen belangstelling zozeer voor het toneel, maar gaandeweg gekregen natuurlijk. Door de mensen achter die stukken, die leerde je kennen en zodoende hebben we nou ja honderden stukken gezien.''

""We gingen altijd. We zagen echt alles. Wat wij nou leuk vonden? Ik weet het niet....''

""Het moet gewoon leuk zijn. Ja, dat van nu, de Thuiskomst, dat vonden we goed, hè Tonny? Heel mooi.''

""Je keek er natuurlijk anders tegenaan vroeger, tegen Pinter, tegen wat er op het toneel gezegd wordt. Wij heben het nog met Hermus gezien. Prachtig.''

""Vroeger moesten wij vaak in de zaal zitten, kijken of er niet gerookt werd. Dat is niet meer.''

""Er is natuurlijk veel veranderd in die 35 jaar. Neem nou het verschil tussen Wim Kan en Paul de Leeuw.''

""Daar moeten wij trouwens wel heel erg om lachen. Het is natuurlijk, ja platvloerser mag je niet zeggen, trouwens Sonneveld was ook vaak nogal frivool.''

""En als het leuk is, raad ik het de mensen echt aan. Mijn broer gaat altijd als ik zeg: moet je beslist zien.''

En de kritieken?

""Ach we hadden een keer Jan Willem Hofstra binnen, bij Het Ei weet je wel, met Yoka en Guus Oster, en die heeft zitten gillen van het lachen. Volgende dag in de krant dat het platvloers was!''

Waren alle acteurs aardig?

""Ja hoor. En mensen veranderen. Maar ze zijn allemaal wel aardig, van Willem Nijholt tot Ko van Dijk. Ja Guus Hermus was een beetje afstandelijk. Rijk zei nog tegen me toen hij me zag: "Waar was je nou al die tijd?' Die begrijpt ook niet waarom wij weg moesten. Rijk is altijd heel eerlijk, nogal een flap-uit.''

""Je weet precies wat je aan 'm hebt. En hij kan ook veel hebben. Weet je nog, in Boeing-Boeing, zei die tegen me: ik ga voor jou 's een dubbele whisky halen. Ik zeg: helemaal niet.''

""Ik kan altijd om 'm lachen. Ook als-ie scherp is.''

""Weet je wie ook aardig was, Anne-Wil Blankers. Trouwens prachtig als Shirley Valentine. En Mary en Johnny zijn enig. Hoogste Tijd ja. Schitterend. Moet je zien.

""Ben Hulsman en Peter Faber, die zijn ook goed. Equus, weet je nog. En Bokma.''

""Was "De Gedachte' met Guus Hermus ook niet van Pinter?''

""We hebben helemaal geen vrouwen genoemd. Jenny Arean.''

""Da's geen toneel.''

""Gek, van Enny Mols de Leeuwe, daar hield ik niet van, vanwege haar stem (en dat zeg ik, moet je mijn stem horen!)''

""Veel vrouwen hebben dat ook met Mary.''

""Mary speelt zichzelf.''

""Het nadeel is natuurlijk dat je niet onbevangen meer kijkt.''

""Jullie zijn geen publiek, jullie zijn de Jury, zei Sonneveld altijd.''

""Cabaretiers, dan vind ik Youp van 't Hek heel leuk. En Martine Bijl, een schatje. Ja ze is eerst wat bits maar dan valt ze enorm mee. Nou en Freek natuurlijk. Purper is heel goed. Het plezier straalt er af. Danny de Munck schijnt ook heel goed te zijn in Cyrano. Toch maar omhoog geklommen.''

""En Paul vinden wij leuk. De Leeuw ja. Hij vroeg ons nog een keer om mee te doen. Ik zeg: mijn kinderen plegen zelfmoord, Paul.''

""Hoe vond je trouwens dat zingende kind!''

""Paul van Vliet, Jenny, die zijn allemaal zichzelf gebleven.''

""Ja, Kan was wel 's moeilijk, want dan kwam hij bij de kassa met Van Liempt en dan zei Van Liempt: èn? En dan moest je zeggen uitverkocht natuurlijk. Maar op een dag zeg ik gewoon: nog dertig plaatsen. Nooit meer aan de kassa geweest.''

""Ja, we hebben veel gelachen. Ko van Dijk, die bulderde altijd zijn rol door de gangen, dan dacht je dat komt nooit meer goed, die barst straks.''

""Toch is 't vreemd met toneel. Het is allemaal flauwekul natuurlijk.''

En televisie?

""Praatprogramma's. Sonja, Van Dis, Witteman. Daar kijk ik allemaal naar.''

""Ja, ik ook.''

""Wat zijn we eensgezind.''

""Voor een keertje. Jij houdt van ballet.''

""Nou, ik werk nou in de kunst, bij een museum, maar ik ben er niet van in de war hoor. Nee. Wel Jan Sluyters, dat genre.''""Zeker. Ik zal d'r wel geen verstand van hebben.''

""Ik zeg wel eens tegen zo'n bezoeker die zich teveel vooroverbuigt tegen zo'n schilderij aan: pas op, uw bril gaat stuk. Vinden ze helemaal niet leuk.''

""Experimenteel of abstract toneel, daar vind ik ook niks aan. Ja, "de Thuiskomst' is wel absurd...''

""En elke baan daarna is afgrijselijk, omdat je er zo inzat. Je was deel. We leefden mee. Ging het slecht met de verkoop dan vonden we dat heel sneu.''

""D'r zijn d'r heel wat begonnen in De la Mar.''

""God, wat hebben we gelachen.''

""Huilen.''

""Zegt zo'n man: weet u misschien hoe ik m'n auto kwijt raak? Zeg ik: gewoon open laten staan. Kon-ie niet om lachen.''

""Ik ook niet.''

""En die mevrouw die vier hoekplaatsen wilde?''

""En die jij toen vier plaatsen op vier hoeken gaf ja.''

""En toen jij me net belde en die mevrouw aan de kassa stond en die zei: mevrouw, ik wil fatsoenlijk zitten, en toen zei jij door de telefoon dan moet je tegen d'r zeggen, dat ze moet zorgen...''

""Ja, Tonny, laat maar, dat moet niet in de krant.''

""Maar we hebben wel blauw gelegen.''

""Reken maar. Ach, het was een fantasiewereld. Daar deed je dan op jouw manier aan mee. Het was echt Glamourland - daar moet ik trouwens ook heel erg om lachen...''

(Wil Vlaanderen en Tonny Schouten, de dames van de kassa van het Nieuwe de La Mar-theater aan het woord)